3. Husk sproget i jobannoncen

Ordvalget i et jobopslag kan virke ekskluderende og det kan afholde nogle kvalificerede ansøgere fra at søge stillingen. Derfor er det væsentligt, hvilke ord du benytter.

Du kan ubevidst komme til at forstærke stereotyper om mænd og kvinder. Hvis man f.eks. tror, at man tiltrækker flere kvinder ved at udelade ord som ‘ambitiøs’ i teksten, så forstærker man også stereotypen om, at kvinder ikke er ambitiøse.

Ofte er jobopslag formuleret med mere eller mindre de samme ord og vendinger uden at være konkrete. ‘Robust’, ‘Fleksibel’ og ‘Engageret’ er eksempler på ord, hvis betydning afhænger af vores individuelle fortolkning. En bedre ide er at vælge konkrete ord og formuleringer, for de kompetencer, som man reelt har brug for i stillingen, og specifikt beskrive, hvad man forventer af den nye medarbejder.

Tre gode grunde til at arbejde med inkluderende sprog:

1. Tiltræk flere ansøgere
De fleste organisationer og virksomheder oplever udfordringer med at få tilstrækkelig mange kvalificerede ansøgninger på opslåede jobs. Ved at benytte et inkluderende sprog, inviterer du flere til at søge.

2. Skab et inkluderende team med diversitet
Det bedste, du kan gøre for at fremme diversiteten er at være opmærksom på dine bias. Forskellige individer vil konstant inspirere hinanden til at se forskellige vinkler på samme sag. Det vil sætte gang i kritisk tænkning og udfordre jeres bias.

3. Spar tid
Flere ansøgere giver mulighed for at skabe en talent-pool med kvalificerede profiler, som kan kontaktes til senere behov.

Kom godt i gang med at arbejde med inkluderende sprog
Det er ikke altid så enkelt at arbejde med inkluderende sprog. Heldigvis findes der digitale værktøjer, som kan hjælpe.

I guidens næste trin får du retningslinjer for valg af billeder i jobannoncen.

Relateret indhold