CSR skal understøtte forretningsstrategien
En virksomheds CSR-indsats kan rumme mange forskelligartede initiativer rækkende fra sundhedsforsikringer for medarbejdere til samarbejder med NGO’er om etablering af skoler i Afrika.
Det er op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvilke tiltag, der skaber størst værdi for såvel virksomhed som samfundet i deres specifikke kontekst – værdi som for virksomheden kan tage mange former såsom besparelser, nye markedsmuligheder, risikominimering, bedre omdømme mv.
Den største værdi skabes, når CSR-indsatsen bliver koblet til og understøtter forretningsstrategien – dette kaldes strategisk CSR. Et eksempel kan være, når virksomheder arbejder med at reducere CO2-udslippet på produktionsfaciliteterne med lavere udgifter til energi og dermed besparelser på bundlinjen til følge. Et andet eksempel på strategisk CSR kan være en virksomhed, der vælger at indgå i en frivillig mærkningsordning som eksempelvis Fair Trade og på den måde opdyrker nye markeder.
Der findes mange forskellige emner, som din virksomhed kan arbejde med inden for CSR. Det væsentlige er dog, at det er strategisk og at det skaber en fælles værdi for både virksomhed og samfund.
Her kan se eksempler på emner, som du kan arbejde med inden for CSR: