På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

CSR emner og retningslinjer

CSR skal understøtte forretningsstrategien

En virksomheds CSR-indsats kan rumme mange forskelligartede initiativer rækkende fra sundhedsforsikringer for medarbejdere til samarbejder med NGO’er om etablering af skoler i Afrika.

Det er op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvilke tiltag, der skaber størst værdi for såvel virksomhed som samfundet i deres specifikke kontekst – værdi som for virksomheden kan tage mange former såsom besparelser, nye markedsmuligheder, risikominimering, bedre omdømme mv.

Den største værdi skabes, når CSR-indsatsen bliver koblet til og understøtter forretningsstrategien – dette kaldes strategisk CSR. Et eksempel kan være, når virksomheder arbejder med at reducere CO2-udslippet på produktionsfaciliteterne med lavere udgifter til energi og dermed besparelser på bundlinjen til følge. Et andet eksempel på strategisk CSR kan være en virksomhed, der vælger at indgå i en frivillig mærkningsordning som eksempelvis Fair Trade og på den måde opdyrker nye markeder.

Der findes mange forskellige emner, som din virksomhed kan arbejde med inden for CSR. Det væsentlige er dog, at det er strategisk og at det skaber en fælles værdi for både virksomhed og samfund.

Her kan se eksempler på emner, som du kan arbejde med inden for CSR:

I DI arbejder vi også med strategisk CSR - Vi bruger vores kernekompetencer til at understøtte virksomheders indsats.

Læs mere om DI's CSR indsats her

 

EMNER INDEN FOR CSR
  • Medarbejdere
  • CSR innovation
INTERNATIONALE RETNINGSLINJER
PUBLICERET: 03-08-2016 OPDATERET: 06-08-2018