På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Turisterhvervet tænker nyt – og bliver mere digitalt

Oplevelsesparken Universe i Nordborg er en af de virksomheder inden for turisme, der er i front med nye digitale tiltag. Danske virksomheder i turistbranchen er generelt blevet bedre til at forny sig – bl.a. ved at opfinde nye produkter og udvikle markedsføringen, viser tal fra Danmarks Statistisk.
5D-simulatoren i oplevelsesparken Universe er en biograf, der stimulerer alle sanser – og et eksempel på den type nye oplevelser, som skal være med til tiltrække flere gæster til den danske turismebranche nu og i fremtiden. Foto: © Universe.dk

Publiceret: 18.04.2017
Af Lotte Malene Ruby mail

- Her i Universe er udgangspunktet faktisk, at vi skal lancere en ny, spændende attraktion hvert år. Så ser vi selvfølgelig fra år til år på, hvor stor nyheden skal være, og hvor meget den må koste. Men i vores branche går det ikke med et år uden nyheder, siger Torben Kylling Petersen, som er adm. direktør i oplevelsesparken Universe i Nordborg, der hvert år har cirka 100.000 besøgende.

Det danske turisterhverv er nemlig i udvikling – og udviklingen går stærkere år for år. Det viser tal fra Danmarks Statistik og DI Analysen "Turisterhvervet tænker nyt - og bliver mere digitalt".

- Det er et godt tegn på, at virksomhederne i turisterhvervet virkelig er kommet op i omdrejninger efter finanskrisen. Men det er også nødvendigt, for i Danmark har vi jo et omkostningsniveau, som gør, at vi sjældent kan konkurrere på prisen. Derfor er det vigtigt, at vi altid har de nyeste og smarteste produkter og en rigtig god service, fortæller Sune K. Jensen, fagleder for turisme i Dansk Industri (DI).

Læs også: Turisme skal være 45 mia. kr. større

Innovationen er ofte digital

Tallene viser også, at innovationen både sker indadtil i virksomhederne, hvor organisationerne og arbejdsgangene bliver mere effektive. Men der bliver også udviklet nye produkter og arbejdet med nye markedsføringsmetoder – og en stor del af de nye tiltag baserer sig på digitale løsninger, siger Sune K. Jensen.

- Vi ser nye digitale løsninger alle vegne. Det er for eksempel hoteller og restauranter, der indfører digital booking, som både forenkler arbejdsgangene indadtil og giver kunderne gode muligheder for selvbetjening. Vi ser det også i produkterne, hvor for eksempel forlystelsesparker som Legoland, Tivoli og Universe lancerer stadig flere oplevelser, som baserer sig på ny teknologi som virtual reality, siger Sune K. Jensen.

Læs også: Europa sakker bagud på turisme

Den digitale oplevelsespark

I oplevelsesparken Universe er det digitale løsninger, der driver en stor del af udviklingen.

- Digitalisering er et ekstremt vigtigt led i vores udvikling af Universe. Både i de oplevelser, som vi sælger til gæsterne, men også i vores markedsføring, service og interne processer, fortæller Torben Kylling Petersen.

Årets nye attraktion i Universe er eksempelvis en digital udstilling, der formidler, hvad virtual reality (VR) er, og giver gæsterne mulighed at opleve den nye teknologi i underholdende formater – blandt andet kan de selv at få virtual reality-briller på og bevæge sig rundt i forskellige digitale verdener. I disse år er ny teknologi nemlig et rigtig godt trækplaster.

- Lige nu er ordet virtual reality i sig selv nok til, at kunderne får lyst til at besøge os. For det er noget, som rigtig mange mennesker gerne vil opleve, fortæller Torben Kylling Petersen.

Læs også: Unge tyskere vil til Danmark i 2017

Offentlige aktører skal bakke op

- Der er ingen vej udenom at udvikle og forny sin virksomhed, hvis man vil gøre sig i det danske turismeerhverv. Og udviklingen kan bestemt også give pæne resultater på bundlinjen. Især for de virksomheder, der får de nye, digitale muligheder til at spille sammen – både indadtil i virksomheden og udadrettet i produkter og services, understreger Sune K. Jensen, fagleder for turisme i DI.

Danmark kan da også glæde sig over et stigende antal overnatninger og flere besøgende til forskellige typer af attraktioner.

- Men det er ikke en udvikling, som den enkelte virksomhed kan tage ansvar for alene. For at holde momentum er det også vigtigt, at VisitDenmark og de andre offentlige aktører på området hele tiden følger med udviklingen – ikke mindst med fokus på de digitale løsninger, siger Sune K. Jensen.

Læs også: Samarbejde giver succes med turisme


FAKTA – Turisterhvervet tænker nyt
De danske virksomheder i turistbranchen er blevet markant mere innovative i de senere år. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som måler virksomhederne på fire områder:

  • I 2009-2009 var 8 % produktinnovative. I 2014-2015 var det 15 %
  • I 2009-2009 var 10 % procesinnovative. I 2014-2015 var det 19 %
  • I 2009-2009 var 13 % markedsføringsinnovative. I 2014-2015 var det 30 %
  • I 2009-2009 var 12 % af organisatorisk innovative. I 2014-2015 var det 28 %

- Digitalisering er et ekstremt vigtigt led i vores udvikling af Universe. Både i de oplevelser, som vi sælger til gæsterne, men også i vores markedsføring, service og interne processer.
TORBEN KYLLING PETERSEN, ADM. DIREKTØR I UNIVERSE
Yderligere info
Kontakt image
Sekretariatsleder, Turisme og oplevelsesøkonomi
Tlf: +45 3377 3923
Mobil: +45 2949 4624
E-mail: skjdi.dk
PUBLICERET: 18-04-2017 OPDATERET: 14-12-2017