På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
NYHEDER FRA DI BUSINESS

Ny strategi skal sætte fart på det digitale Danmark

Den digitale udvikling kan både være en ven og en fjende for virksomheder. Dansk Industri vil med en ny indsats sætte digitalisering øverst på dagsordenen hos danske virksomheder og politikere.
Christian Morgan, mediedirektør i TDC, har mærket presset i form af nye digitale konkurrenter. Men TDC har også reageret og udviklet nye løsninger til kunderne. Foto: Christian Als

Publiceret: 08.12.2015
Af Niels Brandt Petersen mail

Digitalisering kan åbne nye og store muligheder for virksomheder, men også være en farlig størrelse, når konkurrenterne med syvmileskridt træder ind på markedet – som det er set på tv-området med nytænkende streamingtjenester, med Airbnb, der har ændret sovevanerne for gæster drastisk, og Uber, som har givet færre traditionelle taxakunder.

I TDC har man mærket, hvordan de nye konkurrenter har fået fat i de danske tv-seere.

– Vi var nok for sent ude af starthullerne i forhold til de nye muligheder, der er opstået for streaming. Specielt Netflix har virkelig formået at opbygge kendskabet til streaming og vundet indpas i mange danskeres hjem – for langt de fleste dog som supplement til mere traditionelle tv produkter. Det har naturligvis betydet en øget konkurrence om danskernes tid og underholdningsbudget, men det kan ikke undgås, og det må man arbejde ud fra, siger Christian Morgan, mediedirektør i TDC.

Han mener, at TDC har reageret på det ændrede medielandskab ved at satse på og udvikle streaming. En del af den udvikling betyder, at TDC’s tv-kunder allerede eller om kort tid har adgang til streamingtjenesterne Netflix, C More og HBO. 

– Ved at omfavne dem kan vi tilbyde det bedste af deres og vores tilbud i en integreret brugeroplevelse til gavn for kunderne, siger Christian Morgan, som forventer, at on demand vil overhale traditionelt tv inden for de næste fire til fem år.

Danmark skal helt i front

I Dansk Industri (DI) følger man tæt den digitale udvikling. Mange danske virksomheder er godt med på den digitale bølge, men der er også steder, hvor der er risiko for at sakke bagud.
DI har derfor for nylig lanceret en ny digitaliseringsstrategi, der skal skubbe Danmark helt frem i feltet af lande, hvor nye digitale løsninger og revolutionerende teknologiske idéer bliver udtænkt.

– Danmark er et af verdens dyreste samfund at leve og drive virksomhed i. Derfor kan vi også kun konkurrere, hvis vi er blandt de mest produktive i verden. Og her er digitaliseringen virkelig blevet en game changer, der giver mulighed for at tage nogle massive hop fremad i produktivitet. Det gør digitalisering til et helt afgørende konkurrenceparameter for Danmark. Hvis vi går forrest, er det os, der får jobbene, siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad.

DI har som led i den nye strategi oprettet et virksomhedspanel bestående af 16 topledere fra blandt andre Grundfos, Danske Bank, Microsoft og Google. De skal sammen med en ”digital taskforce” stå for at udvikle forslag og initiativer til, hvordan der kan sættes endnu mere skub i den danske digitalisering på Christiansborg, i det offentlige og ude hos virksomhederne.

Læs også: Europa sakker bagud i kapløbet om superhurtigt mobilnet

– Vi vil spille konstruktivt og ambitiøst ind med anbefalinger – både til vores egne medlemmer og til vores politikere. Digitalisering fremelsker nye måder at udføre opgaver på og skaber konstant nye virksomheder. Men vi ser også, at hele brancher er udfordret af digitaliseringen. Så hvis Danmark skal vinde, skal alle – både politikere, virksomheder og borgere – arbejde sammen om udnytte de muligheder, som ligger i et mere digitalt Danmark, siger Karsten Dybvad.

Fra sløv til super med digitalisering

Et nærmest banalt, men strålende eksempel på en digital satsning, der giver pote, finder man blandt træspåner og savklinger på PA Savværk Korinth A/S i Faaborg. Virksomheden ændrede i 2005 strategi fra at være underleverandør til at sælge trægulve direkte til kunderne via en ny hjemmeside og et nyt digitalt salgssystem.

– I 2005 solgte vi ikke det store, men så startede vi meget basalt med at bruge penge på Google Adwords (onlineannoncering via Google, red.) og lavede en ny hjemmeside, hvor kunderne kan se både billeder og priser på vores gulve. Det skabte meget hurtigt en effekt, og fra at sælge nærmest ingen gulve sælger vi i dag omkring 100.000 kvadratmeter gulv om året, siger Kim Axelsen, direktør i PA Savværk Korinth.

Manøvren med at tænke digitalt er uden tvivl en mere kompliceret opgave for især større firmaer. Men læren er at tage fat, før det er for sent, forklarer Kim Axelsen.

– Man sidder ofte og venter på, at det hele skal være så fint og tænker i overordnede strategier, men glemmer rugbrødsarbejdet og det basale. Der er ofte en tendens til at være bange for at kaste sig ud i det. Men det er bare med at komme i gang, siger han.

Den digitale taxatur

En af de brancher, der har kastet sig ud i kapløbet om at følge med den digitale udvikling er i de danske taxacentraler.

”Goddag, det er taxa” er nemlig ved at blive et levn fra fortiden, når man via sin smartphone med et par klik på skærmen kan bestille en taxa og ikke behøver fiske pengepungen op ad lommen, da betalingen sker automatisk.

– De danske taxaselskaber har arbejdet målrettet med digital udvikling siden 2009, hvor den første taxa-app kom på markedet. Siden da er mange fulgt efter, og der er i dag en intern konkurrence i branchen om at være førende med det bedste digitale produkt, siger Trine Wollenberg direktør i Dansk Taxi Råd.

Men den digitale udvikling har ikke kun hjulpet de danske taxachauffører. App-tjenesten Uber, hvor taxaselskaberne er taget helt ud af ligningen, har på få år udfordret taxachauffører i Danmark og udlandet.

Uber er med til at illustrere, at digitale løsninger er uundgåelige og attraktive værktøjer nu og i fremtiden, forklarer Trine Wollenberg.

– Det er klart, at når det kommer til Uber, som kører 100 procent digitalt, så skeler man til det som taxaselskab, siger Trine Wollenberg, men understreger også, at taxabranchen ser Uber som stridende mod dansk lovgivning – hvilket Uber har afvist.

Danmark kan blive fyrtårn

Karsten Dybvad, DI, håber, at taxabranchens holdning vil skabe ringe i vandet.

– Der er stadig for mange virksomheder, der ikke tager det digitale skifte alvorligt eller tror, at udviklingen ikke rummer muligheder for dem. Men hverken som virksomhed eller som land har vi råd til at tage let på den udvikling, siger han og fortsætter: 

– Udgangspunktet for vores indsats er, at Danmark har gode muligheder for at blive et digitalt fyrtårn, men at det vil kræve en stærk indsats for at nå målet.

Dansk Industris digitaliseringsindsats løber frem til udgangen af 2017 og styres af et virksomhedspanel bestående af 16 topledere i et virksomhedspanel:

Adm. direktør Leif Vestergaard, EG A/S (formand)
CIO Torben Bonde, Vestas A/S
Adm. direktør Mads Nipper, Grundfos A/S
Adm. direktør Marianne Dahl Steensen, Microsoft Denmark
COO Peter Trier Schleidt, TDC A/S
Adm. direktør Peter Friis, Google Denmark
Adm. direktør Peter Bøgh Petersen, DYKON A/S
CIO Peter Martin, Danfoss IT
E-handels- og Marketingdirektør Christian Egemose Agger,
Brødrene Dahl (Saint-Gobain Distribution Denmark)
Adm. direktør Ulrik Bo Larsen, Falcon Social ApS
Iværksætter og forfatter Jacob Bøtter
Managing Partner Line Rix, 1508.dk A/S
Direktør Lars Frelle-Petersen, Digitaliseringsstyrelsen
Bankdirektør og formand for Finansrådet Tonny Thierry Andersen, Danske Bank
Adm. direktør Karsten Dybvad, DI
Direktør Tine Roed, DI

Læs mere her

Danmark er et af verdens dyreste samfund at leve og drive virksomhed i. Derfor kan vi også kun konkurrere, hvis vi er blandt de mest produktive i verden. Og her er digitaliseringen virkelig blevet en game changer, der giver mulighed for at tage nogle massive hop fremad i produktivitet.
KARSTEN DYBVAD, ADM. DIREKTØR I DI
Yderligere info
Kontakt image
Fagleder
Tlf: +45 3377 3349
Mobil: +45 2064 4872
E-mail: chhndi.dk
PUBLICERET: 08-12-2015 OPDATERET: 03-06-2016