På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Japan-aftale åbner gyldne muligheder for danske virksomheder

Der er lyse udsigter for danske virksomheders eksport til Japan som følge af den handelsaftale, Japan og EU er blevet enige om. Virksomheden Siteimprove er blandt de virksomheder, der etablerer sig i landet, og DI opfordrer andre virksomheder med interesse for Japan til at benytte sig af organisationens tilbud for at udnytte de nye muligheder.
EU og Japan indgår en handelsaftale, der formentlig træder i kraft i 2019. Illustration: Belle Djerberg

Publiceret: 06.07.2017
Af Felix Bekkersgaard Stark mail

Dansk vareeksport til Japan beløb sig i 2016 til 14,5 mia. kroner. Men det beløb har nu gode muligheder for at vokse sig meget større, efter at Japan og EU er blevet enige om en handelsaftale.

- Vi kan se, at dansk eksport til Sydkorea er steget med omkring 50 pct., siden handelsaftalen mellem EU og Sydkorea trådte i kraft i 2011, og vi forventer, at den nye handelsaftale vil kunne øge dansk eksport til Japan i mindst samme omfang, når den er godkendt i EU Parlamentet og blandt EU’s medlemslande, hvilket formentlig vil ske i 2019, siger direktør Thomas Bustrup, DI.

Læs også: "Har vi succes i Japan, er verden åben"

Attraktivt marked

Det japanske marked er særdeles attraktivt for danske virksomheder, da landets 127 millioner indbyggere har et samlet privatforbrug på niveau med de 1,3 mia. indbyggere i Kina. Den nye handelsaftale giver danske fødevarevirksomheder nemmere adgang til markedet, da aftalen betyder, at toldsatserne på landbrugs- og fødevareområdet falder. Men den indeholder også mange andre elementer, der sænker omkostningerne eller letter adgangen for alle andre typer af virksomheder. Ikke mindst lægemiddel-industrien og maskinindustrien, hvor danske virksomheder også har en stærk eksport til Japan.

- Noget af det, som danske virksomheder på tværs af sektorer er kendte for i Japan, er, at de har leveret kvalitetsprodukter på et stabilt højt niveau i mange år. Det er virkelig noget, japanerne har øje for og noget der gør, at danske virksomheder har en høj stjerne hos japanerne. Derfor tror vi også på, at alle typer af danske virksomheder vil kunne drage fordel af denne aftale, siger Thomas Bustrup.

Læs også "faktaark om aftalen"

Danske virksomheder skal reagere hurtigt

Aftalen afskaffer også en række tekniske handelshindringer, der har givet mange virksomheder ekstraomkostninger på op til 30 pct. ved eksport til Japan, og der åbnes op for, at europæiske virksomheder kan byde på offentlige udbud i Japan. De udgør 13 pct. af landets BNP, så der er tale om et meget stort muligt marked.

- Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra det japanske marked, fordi de har oplevet det som et svært tilgængeligt marked med mange barrierer. Når den her aftale er fuldt implementeret skulle det gerne blive langt lettere at komme ind på det lukrative japanske marked, siger Thomas Bustrup.

Han opfordrer samtidig virksomheder med interesse i det japanske marked til at reagere hurtigt og gerne søge hjælp i DI.

- I DI er vi klar med hjælp og rådgivning til både de virksomheder, der har etableret sig i Japan og dem, der endnu kun ser det som en mulighed, siger Thomas Bustrup.

Læs også: Husk: Japanerne er perfektionister

Siteimprove ser store muligheder i Japan

Blandt de virksomheder, der ser store muligheder i Japan, er Siteimprove, der hjælper virksomheder og offentlige myndigheder med at forbedre deres digitale kommunikation.

-Tidligere i år åbnede  vi vores nye datterselskab i Japan. Det ville være sket uanset, om aftalen var kommet i hus eller ej, men det er klart, at aftalen giver ekstra opmærksomhed på virksomheder som os og en større åbenhed overfor at bruge europæiske og danske virksomheder i det hele taget, siger VP of Sales Mie Elmkvist Schneider, Siteimprove.

Siteimprove har allerede kunder blandt en række globale virksomheder der også er i Japan, og dette kundesegment bliver det primære fokus for Siteimprove til at starte med. På længere sigt vil virksomheden også rigtig gerne arbejde med de offentlige instanser i Japan, som den gør på andre markeder.

- Vi etablerer os som sagt med et datterselskab i landet, så vi ville kunne byde på de offentlige opgaver, selv om handelsaftalen ikke blev indgået. Men en aftale som denne, der åbner for muligheden, har ofte den positive effekt, at myndighederne generelt bliver mere åbne overfor at indgå kontrakter med virksomheder fra EU og Danmark, så derfor er vi naturligvis også meget glade for, at aftalen er kommet i hus, siger Mie Elmkvist Schneider.

Få mere information om Japan og Asien

Fakta om frihandelsaftalen med Japan
Går under betegnelsen ”Free Trade Agreement EU-Japan”
Har været forhandlet siden 2013
EU-Kommissionen har vurderet, at aftalen kan øge EU’s eksport med 32 pct., mens japansk eksport til Europa kan stige med 23 pct., da Japan er EU’s største handelspartner i Asien efter Kina.

Fakta om Japan
Har 127,5 millioner indbyggere
Har en lav ledighed på 3 pct.
Havde i 2015 en vækst i BNP på 0,6 pct.

Danske virksomheder har en høj stjerne hos japanerne. Derfor tror vi også på, at alle typer af danske virksomheder vil kunne drage fordel af denne aftale
THOMAS BUSTRUP, DIREKTØR I DI
Yderligere info
Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 4685
Mobil: +45 2311 9479
E-mail: pbkidi.dk
PUBLICERET: 06-07-2017 OPDATERET: 14-12-2017