30.04.24 DIB Blog

Kom med til kickstart af succesfulde samarbejder

Selvom der er indlysende fordele, er det ikke altid en succes, når etablerede virksomheder og iværksættere forsøger at skabe samarbejde. Det skal vi blive bedre til, blogger Sine Linderstrøm, chef for iværksætteri i DI, om. Hun inviterer samtidig virksomhedsledere og andre interessenter til en kickstart af bedre samarbejder.

Iværksættere er kendt for deres omstillingsparathed og vilje til at tage chancer. Det kan være en fordel, når det kommer til innovation og nytænkning.

På den anden side har etablerede virksomheder en dybdegående forståelse for deres industrier og markeder, samt etablerede processer og ressourcer, der kan skalere innovationer effektivt.

Når de to verdener mødes, kan der opstå et kraftfuldt dynamisk samarbejde, der kombinerer det bedste fra begge: startups' nyskabende ideer og de etablerede virksomheders erfaring og rækkevidde.

Mismatch mellem værdier og forventninger

Det er desværre ikke altid en ubetinget succes, når etablerede virksomheder forsøger at arbejde sammen med iværksættere.

Problemerne opstår typisk, når der er tale om det forkerte match mellem parterne, hvor mål, værdier eller forventninger ikke stemmer overens. Dertil kan samarbejdet blive yderligere udfordret, hvis ikke det rette organisatoriske setup er på plads og der ikke er tilstrækkelig opbakning fra den øverste ledelse. Det vil  nemlig ofte føre til manglende ressourcer og strategisk uoverensstemmelser, der forhindrer begge parter i at opnå de ønskede resultater.

Samarbejde er en strategisk nødvendighed

Men bare fordi der er udfordringer, betyder det ikke, at det er umuligt. Tværtimod!

For at få det bedste ud af disse samarbejder, kan det være en god ide at se på, hvordan andre har gjort. For der findes succeshistorier derude. En klar og langsigtet plan for samarbejdet er vigtig, og det er nødvendigt at være skarp på, hvorfor man vil indgå i partnerskabet. Er det for at udvikle nye produkter, fange en ny målgruppe eller løse et konkret problem?

Det er også afgørende, at ledelsen er med ombord og aktivt støtter op om samarbejdet.  Dermed forbedrer virksomheder deres chancer for at skabe frugtbare samarbejder og sikre, at alle parter høster fordelene.

Internationalt ser vi en tendens til, at etablerede virksomheder ikke bare investerer i startups via corporate venturekapital (CVC-investeringer); de integrerer dem i deres strategier.

I en tid, hvor forandringer er den eneste konstant, kan det være en god idé for større virksomheder at engagere sig aktivt i samarbejder med iværksættere, som kan hjælpe virksomhederne med at tilpasse sig nye markedsforhold og sikre deres position. Ved at udnytte disse samarbejder kan de større virksomheder også være på forkant med fremtidige trends og udnytte nye teknologier til at skabe vækst.

Læs også: Virksomheder udskyder projekter på grund af administrative byrder

Kom med til kickstart

Danmark har et uforløst potentiale, når det kommer til startup-corporate samarbejde. Vi har de rette forudsætninger – teknologisk, økonomisk og kulturelt – for at skabe et førende økosystem for corporate-startup samarbejde.

Det vil vi i DI gerne være fødselshjælper på, og vi kickstarter rejsen med et webinar den 7. maj, hvor vi vil udforske og diskutere potentialet yderligere.

Webinaret er særligt relevant for dig, der er virksomhedsleder, eller arbejder med forretningsudvikling, innovation, digitalisering, bæredygtighed eller lignende områder i din organisation, og som er nysgerrig efter at forstå, hvordan samarbejde med startups kan bidrage til at løse de udfordringer, din virksomhed står overfor.

Følg også: DI’s indsats for at forbedre samarbejdet mellem corporates og startups.

Kom med til webinar den 7. maj

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sine Linderstrøm

Sine Linderstrøm

Fagchef

  • Direkte +45 3377 3571
  • Mobil +45 2098 9913
  • E-mail sili@di.dk

Relateret indhold