På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Forretning i Brasilien

Vækst og udfordringer
Brasilien har gennemgået en meget positiv udvikling igennem det sidste årti. Politisk stabilitet, vækst og velstand har gjort landet med de mange råvarer og naturrigdomme til en både politisk og økonomisk sværvægter og en regional stormagt. Millioner er vokset ud af fattigdom, og en købedygtig middelklasse har udviklet sig eksplosivt. Og de seneste fund af olie og gas i havet ud for Brasiliens kyst har givet store investeringer og løfter om yderligere vækst i fremtiden.

Men Brasilien er stadig blandt de sværeste lande i verden at gøre forretning i. Høj grad af protektionisme, omfattende bureaukrati og ugennemsigtig erhvervslovgivning betyder, at udenlandske investorer og virksomheder skal forberede sig grundigt og være udstyret med en god del tålmodighed. Brasilien er ikke et lavomkostningsland som markederne i Asien og Afrika. Kort sagt, Brasilien tilbyder store forretningsmuligheder for de virksomheder, som ved hvad de går ind til. DI's international virksomhedsrådgivere giver DI-medlemmer den viden gennem helstøbte og innovative strategier udviklet med udgangspunkt i tæt dialog i Danmark og med input fra DI’s kontor og netværk i Brasilien.

Distributør eller eget selskab?
Mange danske virksomheder vælger at angribe det brasilianske marked via en distributør. Det giver i mange tilfælde mening. Men desværre har erfaringen vist, at distributør-løsningen ikke kan stå alene. Det skyldes først og fremmest, at brasilianerne foretrækker, at udenlandske leverandører selv er til stede i landet. Dette faktum kan tilskrives, at brasilianske B2B-kunder tit har dårlige erfaringer med vanskeligheder forbundet med anskaffelse af reservedele, hvis disse først skal importeres. De ønsker derfor sikkerhed for hurtig levering af service, hvis uheldet er ude.

Samtidig er erfaringen med distributører meget blandede. DI har derfor udviklet en strategi, hvor de danske virksomheder etablerer deres eget set-up samtidig med samarbejdet med en brasiliansk distributør. Dermed kan salg og markedsføring stadig uddelegeres til en distributør, mens service og reservedele håndteres af det det danske set-up, der også kan understøtte distributører aktivt på markedet. Fordelene ved strategien er større salg, bedre kundeforståelse og kendskab samt øgede indtægter fra service, men samtidig en langt mindre investering i forhold til etablering af eget salgsselskab. Men det kræver, at man finder den rigtige brasilianske partner, hvilket kræver tålmodighed og indsigt i brasiliansk forretningskultur.

Eget selskab
For nogle danske virksomheder vil markedet nødvendiggøre, at der etableres et fuldt eget datterselskab. Især hvis der er tale om etablering af egen produktion, der i nogle tilfælde er påkrævet for at være konkurrencedygtig i Brasilien. Imidlertid kræver dette en lang række tilladelser fra de brasilianske myndigheder – både hvad angår import af råvarer, drift og faciliteter. For mange virksomheder vil etablering af eget selskab dog ikke være første skridt, men derimod et naturligt næste skridt efter at have testet markedet via en partner. DI har i mange tilfælde hjulpet med etablering af danske selskaber via udvikling af effektive strategier og praktisk assistance med myndighedsgodkendelser og administration. Via kontoret i Sao Paulo kan DI også administrere datterselskaber og ansætte brasilianske medarbejdere i en overgangsfase.

Ønsker du at få del i det brasilianske marked, giver DI følgende råd: 

  • Undervurder ikke udfordringerne ved at få din virksomhed etableret i Brasilien – lad DI hjælpe dig afdække markedet og udforme din strategi.
  • Lær sproget, for kun relativt få brasilianere taler engelsk - dette gælder især ved den påkrævede myndighedskontakt.
  • Byg et netværk – DI kan hjælpe med kontakt til andre danske virksomheder i Brasilien, så din virksomhed kan lære af deres erfaringer.
  • Sørg for, at du sætter dig ind i de skattemæssige forhold – der er 70 forskellige skatter i Brasilien, der skifter fra region til region.
  • Sørg for, at din strategi er baseret på grundige analyser af dine konkurrenter i markedet – du konkurrerer måske imod konkurrenter, der sælger uden faktura og skatter.
  • Placering i Brasilien er en nøglefaktor – landet er stort, så både infrastruktur og forretningsmiljø kan variere betydeligt fra region til region.
  • Det juridiske system i Brasilien er en jungle, så sørg for, at du tilknytter en dygtig advokat.
Vi har fået hele pakken med hjælp til etablering og samtidig værdifuld rådgivning om markedsforhold og kunder.
ADM. DIREKTØR MORTEN VESTERGAARD, VESTERGAARD MARINE SERVICE A/S
Kontakt
Kontakt image
Chef, Int. virksomhedsrådgiv.
Tlf: +45 3377 3727
Mobil: +45 2088 3914
E-mail: jakdi.dk
PUBLICERET: 04-06-2012 OPDATERET: 27-10-2018