På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
 ESBJERG
  • KATEGORIER
  • Best practice
  • 2017
  •  
  • LAV KONKURRENCEUDSÆTTELSEHØJ KONKURRENCEUDSÆTTELSE
  •  
  •  
Erhvervsfrekvens
65
procent
Bedst i denne kategori:
Åbenrå
  • Samlet konkurrenceudsættelse
  • 41,9
  • 26,1
  • Byudvikling
  • 71,4
  • 77,8
  • Trafik og infrastruktur
  • 86,7
  • 60,6
  • Undervisning og kultur
  • 40,6
  • 27,7
  • Sundhed
  • 29,1
  • 12,2
  • Sociale opgaver
  • 40,5
  • 22,4
  • Administration og it
  • 30,4
  • 20,8

 

ESBJERG HAR POTENTIALE FOR MERE OFFENTLIG-PRIVAT SAMARBEJDE

Status og muligheder for offentlig-privat samarbejde

I 2017 konkurrenceudsatte Esbjerg 26,1 pct. af de udbudsegnede opgaver. Det er fortsat mindre end Best Practice, som var på 41,9 pct.

Hvis Esbjerg øger deres brug af udbud svarende til Best Practice, vil der blive skabt yderligere konkurrence om opgaver for 758 mio. kr. Øger kommunen alene konkurrenceudsættelsen inden for de tekniske områder og for støttefunktioner, vil det betyde ekstra konkurrence for 208 mio. kr.

Baseret på forskellige studier skønner DI, at der generelt kan opnås en potentiel gevinst svarende til 10-15 pct. af udgifterne, når nye opgaver bliver konkurrenceudsat. Her kan du se dokumentationen for vores antagelse og vores beregningsværktøj, hvor du selv kan beregne gevinstpotentialet på baggrund af dit eget kendskab til din kommune.

For printbar version se her.

Gevinster ved offentlig-privat samarbejde

Ved at sende opgaver i udbud bliver der skabt en konkurrence, der sikrer, at borgerne får mest mulig kvalitet for skattekronerne. Når kommunen sætter serviceopgaver i fri konkurrence, kan private virksomheder byde ind med nye løsninger. For eksempel kan de private virksomheder:

  1. Integrere ny teknologi
  2. Optimere arbejdsgangen
  3. Udvikle serviceydelserne
  4. Bidrage med stordriftsfordele.

Med de frigjorte midler kan kommunen få et højere serviceniveau f.eks. i form af flere varme hænder og mere tid til borgeren. Alternativt kan kommunen fastholde sit nuværende serviceniveau og samtidig f.eks. sætte kommuneskatten ned, overføre flere ressourcer til andre velfærdsområder og få flere midler til investeringer.


Sådan kan arbejdet blive sat i gang
DI har tre konkrete anbefalinger til, hvordan kommuner kan skabe mere og bedre konkurrenceudsættelse.
Bliv inspireret af de gode erfaringer
Udveksling af erfaringer er afgørende for at forbedre det offentlig-private samarbejde. Derfor indsamler DI løbende cases om offentlige myndigheder, der har opnået gode resultater i deres samarbejde med private leverandører.
Regnemetode
Her kan du få mere inspiration om, hvordan DI vurderer potentialet for konkurrenceudsættelse i kommunerne. Desuden kan du læse mere om Indikator for Konkurrenceudsættelse, og hvilke opgaver kommunerne kan sende i udbud. Du kan også finde informationer om de studier og cases, som DI's vurderinger bygger på.
Den gode kontrakt skaber værdi i samarbejdet
DI har sammen med IKA - Foreningen af offentlige indkøbere udarbejdet et idekatalog om den gode kontrakt på serviceområdet. Idekataloget giver konkrete anbefalinger til, hvordan man mindsker omkostningsdrivende faktorer og skaber rammerne for at styrke kvalitet og udvikling i offentlige serviceydelser.
Konkurrence på pleje- og omsorgsområdet
Der har i den senere tid været en række konkurser i pleje- og omsorgsbranchen, og derfor er der behov for at stabilisere markedet. Her kan du læse mere om DI’s initiativer.
Mere om OPS
Se flere relevante nyheder, analyser og cases om offentlig-privat samarbejde