Forbrugere og slutbrugere
Hvilken forskel kan min virksomhed gøre i forhold til samfund, som er berørte af min virksomheds aktiviteter? Og hvordan rapporterer jeg på ESRS S4 om forbrugere og slutbrugere?
Standarden har til formål at belyse hvordan din virksomhed påvirker forbrugere og slutbrugere, som har været eller kan blive berørt af virksomhedens produkter.
I skal forholde jer til hvad din virksomhed gør for at afhjælpe mulige negative indvirkninger på forbrugere og slutbrugere og adressere emner som sikkerhed, sundhed og anden forbrugerbeskyttelse.
Du gør en forskel
Hvis din virksomhed producerer produkter rettet mod forbrugere eller slutbrugere, skal I forholde jer til, hvordan produkterne påvirker dem.
Det kan handle om kvalitet i fødevarer og produkter til personlig pleje eller konsekvenser af produkter som f.eks. allergi.
Standarden tilskynder, at I samarbejder med relevante forbrugerorganisationer for at forstå indvirkninger på brugerne og afhjælper mulige negative påvirkninger.
Hvad kan du gøre
For at imødekomme negative indvirkninger og fremme positive indvirkninger, skal din virksomhed sikre sig meningsfuld dialog med relevante forbrugerorganisationer. En dialog er meningsfuld, når den er tovejs, kontinuerlig (så længe der er aktiviteter) og adresserer de indvirkninger produkterne måtte have.
Dialogen kan I enten tage direkte med relevante forbrugerinteressenter (f.eks. Forbrugerrådet Tænk og Astma-Allergi Danmark).
UN Guiding Principles on Business and Human Rights
OECD Guidelines for Multinational Enterprises
UN Global Compact Network Denmark
Læs de fulde ESRS-standarder fra Europa Kommissionen
Ønsker I en detaljeret forståelse af ESRS-standarderne, kan I læse dem i deres fulde længde på dansk og engelsk, samt begrebs-forklaringer. Da der er fejl i den danske oversættelse, som først forventes rettet i foråret 2024, anbefaler vi, at I så vidt muligt læser de engelske versioner