På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Eksportfremstød til Solens rige: Flere japanere skal have smag for Danmark

Dansk Industri (DI) og Kronprinsparret tager i oktober på eksportfremstød til Japan, som kan blive eksport-magnet for Danmark.
DI og en række danske virksomheder tager til oktober til Japan på eksportfremstød.

Publiceret: 12.09.2017
Af Niels Brandt Petersen mail

Med Kronprinsparret i spidsen drager 55 danske virksomheder til Japan på et stort eksportfremstød den 8.-12. oktober.

Japan er som verdens tredjestørste økonomi og med sine 127 millioner indbyggere et meget attraktivt marked for danske virksomheder.

Læs mere om erhvervsfremstødet her
 
- Kronprinsparrets besøg er en god anledning til at minde japanerne om, at danske virksomheder leverer den slags produkter, som de sætter pris på. Nemlig produkter af en meget høj kvalitet, både funktionelt og teknologisk, og når det gælder godt design. Vi har altid klaret os godt på det japanske marked og har i mange år solgt mere til japanerne, end de har solgt til os, siger adm. direktør i DI Karsten Dybvad.

Læs også: Japan-aftale åbner gyldne muligheder for danske virksomheder

Frihandelsaftale med stort potentiale

Erhvervsfremstødet har fokus på tre områder, hvor dansk erhvervsliv står stærkt i udlandet - sundhed, fødevarer og design. Hele fire ministre tager med på turen til Japan; udenrigsminister Anders Samuelsen (LA), sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V), miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) og kulturminister Mette Bock (LA).

Anders Samuelsen ser frem til rejsen til Japan, der med EU’s kommende frihandelsaftale med landet kan blive et nyt eksporteventyr for Danmark.

- Japan er verdens 3. største økonomi med 127 millioner købedygtige forbrugere. Danske virksomheder har allerede godt fat i markedet, og med en frihandelsaftale er der basis for endnu mere. Det er et fantastisk eksempel på, hvordan frihandel gør os rigere, siger Anders Samuelsen i en pressemeddelelse.

Læs også: ”Har vi succes i Japan, er verden åben”

Kan øge eksport med 50 procent

DI forventer, at den nye frihandelsaftale kan øge den danske eksport til Japan med op til 50 procent. I dag ligger eksporten til Japan på niveau med den danske eksport til Belgien, hvor der til sammenligning blot er 11 millioner indbyggere.

- Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra Japan, fordi de har oplevet det som et svært marked med mange barrierer. Men det bliver der lavet om på, når aftalen træder i kraft, siger Karsten Dybvad.

Han ser danske produkter som et godt match til de japanske forbrugeres krav.

- Skal man handle med Japan, skal man være beredt på en nulfejlskultur. Fejl accepteres simpelthen ikke. Det gælder både små og store funktionsfejl ved et produkt, men også en sjusket indpakning, som for eksempel et mærkat, der er sat skævt på. Og så har det meget stor vægt, at kunderne kan stole på, at de får, hvad de betaler for. Og det får de, når de handler med Danmark, siger han.

Læs også: Husk: Japanerne er perfektionister

Mange danske virksomheder har holdt sig væk fra Japan, fordi de har oplevet det som et svært marked med mange barrierer. Men det bliver der lavet om på
KARSTEN DYBVAD, ADM. DIR., DI
Yderligere info
Kontakt image
Konsulent
Tlf: +45 3377 4719
Mobil: +45 2830 1544
E-mail: jofsdi.dk
PUBLICERET: 12-09-2017 OPDATERET: 14-09-2017