På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Blog: Talenter er ikke noget, man plukker

Digital rådgiver Astrid Haug blogger om sociale medier. Denne gang om rekruttering og talentudvikling, der er under forandring.

Rekruttering og talentudvikling er under forandring.

Den digitale udvikling har gjort begge dele billigere og mere effektivt. Til gengæld har det også gjort konkurrencen om at skaffe de bedste folk hårdere.

Det første skridt er at se rekruttering og talentudvikling som en opgave, der er større end HR-afdelingen, og som alle er en del af.

Rekruttering sker ikke kun i HR-afdelingen

I virksomheder er der en klar forståelse af, at rekruttering hører til i HR. Men sådan er det ikke hos potentielle nye medarbejdere.

Alt, hvad virksomheden og dens medarbejdere gør, siger og kommunikerer, påvirker muligheden for at rekruttere. Og alt, hvad man ikke gør, er en spildt mulighed for at styrke sit brand og dermed tiltrækninsgkraften.

Det bliver tydeligt, når vi bevæger os ud på sociale medier. Her er jobopslag, medieomtale, rapporter, topledelsens ageren og medarbejderanmeldelser med til at skabe de potentielle medarbejderes samlede opfattelse af, hvor attraktiv virksomheden er.

Sociale medier kan naturligvis anvendes til at lede efter de rette kandidater, men bør i lige så høj grad bruges strategisk til at vise virksomheden og arbejdslivet frem, så man får opbygget en fortælling om en virksomhed, der er god at arbejde for, så kandidaterne kan finde vej.

Et stærkt brand offline såvel som online er en sikker vej til at tiltrække talent. Derfor har det også betydning, hvad medarbejderne siger på vej ud af svingdøren. Hvis I er en større virksomhed, kan I finde medarbejder-­anmeldelser på glassdoor.com. Det er HR’s svar på Trustpilot. Her skriver folk om deres oplevelse med at være ansat i en virksomhed.

Rekruttering går forud for jobopslaget

Rekruttering på sociale medier handler ikke blot om at lave et opslag og lægge det op.

Ved hjælp af employer branding kan I vise virksomhedens medarbejdere og kultur frem. Med employee advocacy kan I klæde alle eller udvalgte medarbejdere på til kommunikere om deres arbejdsliv på sociale medier – det kan være under et fælles hashtag på Instagram eller ved at dele faglige indsigter og artikler på LinkedIn. Medarbejderne skal ikke skamrose virksomheden. De skal hellere fortælle om noget, som de virkelig er optagede af i relation til deres arbejde eller karriere.

Når det er sagt, kan I nå langt med at lave et originalt og gennemtænkt jobopslag. Mange deler og læser jobopslag, uden at de nødvendigvis er interesserede i at søge jobbet. Brug mindst lige så meget krudt på dem, som I gør på jeres reklamekampagner.

Talenter er noget, man skaber

Ifølge PWC’s CXO Survey 2016 er den største bekymring blandt 60 procent af danske SMV’er manglende adgang til talent. Sjovt nok er det kun 26 procent, der planlægger at investere i rekruttering, talentudvikling og fastholdelse i år.

Talenter er i øvrigt i høj grad også noget, I som virksomhed selv kan være med til at skabe. Lav jeres eget trainee-program, hvor I opkvalificerer nye såvel som eksisterende medarbejdere – brug eksisterende talenter som undervisere eller lav jeres egen pendant til Googles 20 procents-regel, der går ud på, at alle medarbejdere kan bruge en femtedel af deres tid på noget, som medarbejderne mener, kan forbedre Google på sigt.

Det breder talentbegrebet ud, så det ikke er forbeholdt en særlig udviklingsafdeling, men signalerer, at alle i virksomheden har lov til at være innovative. 

ASTRID HAUG er digital rådgiver i astridhaug.dk og forfatter til bogen
”Lederens GPS til sociale medier”. På Twitter: @astridhaug
 

Alt, hvad virksomheden og dens medarbejdere gør, siger og kommunikerer, påvirker muligheden for at rekruttere.
DIGITAL RÅDGIVER ASTRID HAUG
Yderligere info
Kontakt image
Journalist
Tlf: +45 3377 3764
Mobil: +45 2212 4134
E-mail: kawodi.dk
PUBLICERET: 23-06-2017 OPDATERET: 23-06-2017