På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Spirende blyanter blev til millionsucces

Sprout sælger blyanter, der kan spire – cirka 450.000 styk om måneden til 60 lande i hele verden. Produktion, omsætning og medarbejdere er mere end fordoblet, siden Tåstrup-virksomheden startede for tre år siden. 
Sprout sælger blyanter og kort, der kan plantes og spire til krydderurter, grøntsager eller blomster efter brug. Adm. direktør Michael Stausholm fortæller, at kunderne primært er virksomheder og organisationer, som får logo eller slogan indgraveret eller trykt. Sprout er engelsk og betyder "at spire". Foto: Joshua Gross

Publiceret: 18.11.2016
Af Karen Witt Olsen mail

Sprout begyndte som et crowdfunding-projekt i USA i 2013. Tre unge MIT-studerende stod med en ny opfindelse: Blyanter, der kan puttes i en urtepotte, vandes og spire til for eksempel basilikum, tomater eller solsikker, når de ikke længere kan skrive. De havde brug for 25.000 dollar til at få gang i deres forretning og søgte efter investorer på nettet. Her fik danske Michael Stausholm øje på projektet. 

– Det slog mig med det samme, hvor genialt, enkelt og bæredygtigt, det er. Men jeg troede ikke et sekund på, at der var en god forretning i det, siger Michael Stausholm, der i dag er Sprouts adm. direktør.

Han blev dog hurtigt klogere og købte rettighederne til at sælge blyanterne i Europa. I løbet af et par måneder havde han solgt 75.000 spirende af slagsen i Danmark alene. 

I 2014 købte han de tre amerikanere ud, og i år runder Sprouts omsætning næsten 20 mio. kr. Det er en fordobling i forhold til 2015 og en firdobling i forhold til 2014. Den adm. direktør forventer at fordoble omsætningen hvert år frem mod 2020, hvor den så vil runde ca. 300 mio. kr. 

Hvorfor har I meldt jer ind i Dansk Industri (DI)?

– Vi meldte os ind i foråret 2016, fordi vi har brug for rådgivning og support i forhold til vores vilde vækst. Det første halvandet år vågnede jeg hver morgen og tænkte, at nu kunne vi da ikke sælge flere spirende blyanter. Det kan ikke blive ved. Men det kan det åbenbart. Lige nu sælger vi op imod 450.000 blyanter om måneden. Væksten betyder, at vi er gået fra at være bare mig til nu at være 20 ansatte. Og det giver nogle udfordringer i forhold til HR og personalejura, siger adm. direktør Michael Stausholm.

Hvad kan DI hjælpe jer med?
–Vi er en lille opstartsvirksomhed, hvor ordrer og medarbejdere så at sige vælter ind. Vi har hverken jurister eller HR-medarbejdere, så vi har søgt hjælp til alle mulige spørgsmål i forhold til at håndtere ferie, sygdom og barsel korrekt. Det er vigtigt for os at gøre tingene rigtigt, og DI er en kæmpe videnbank for os. Vi kan også få det på skrift, så vi har sikkerhed for, at vi følger reglerne. Det er en reel hjælp i dagligdagen. Derudover får vi hjælp til for eksempel at indberette til Danmarks Statistik, til at forstå toldregler, og vi fik værdifulde kontakter via DI, da vi var med den danske pavillon til OL i Rio. Netværk og eksportfremstød er noget, jeg tror, vi kommer til at bruge meget mere i fremtiden, siger han.

Hvad er det, jeres produkter kan?
– De gør bæredygtighed nemt at kommunikere. En blyant som efter brug kan genanvendes og få ”nyt liv” kan både børn og voksne forstå. Vores kunder er store virksomheder, organisationer og myndigheder som for eksempel IKEA, Disney, Greenpeace og VisitDenmark. De køber vores spirende blyanter eller kort, får deres eget logo eller slogan på og bruger dem i stedet for kuglepenne og T-shirts. Vores produkter fungerer som ice-breaker til at få kunder, samarbejdspartnere eller medarbejdere i tale, siger den adm. direktør.

Der er meget fart på. Hvordan styrer I det?
– Jeg er tidligere shippingmand fra Mærsk og har arbejdet i tøjbranchen i Asien i 15 år. Jeg har set et hav af start-ups slå sig selv ihjel. Fra starten med Sprout har jeg satset på økonomisk bæredygtighed ved dels at være ordreproducerende og dels at kræve forudbetaling. Iværksættere dør ofte af mangel på likviditet, og jeg gider ikke ”agere bank” for nogen. Jeg har desuden sørget for at have produktionen tæt på, så vi undgår lager, som er døde penge, og så vi også kan levere hurtigt. Derudover har jeg gjort mig umage med kun at ansætte medarbejdere, der dels er meget dygtige og dels er nogle, jeg sagtens kan bruge otte timer med i et fly, siger han.

Hvor ser du Sprout henne i 2020?

– Vi har en omsætning på over 300 mio. kr. Verdensmarkedet for blyanter er på 14 milliarder blyanter om året, og jeg tror, vi kan få minimum en procent af det. Vores amerikanske afdeling vil til den tid stå for 50 procent af salget, og vores frø vil være 100 procent økologiske. Vi vokser allerede nu meget i Mellemøsten. Vores største ordre til dato var til et egyptisk konglomerat, der købte 500.000 blyanter til sine hoteller og detailbutikker, og i går solgte vi 50.000 styk til en boghandlerkæde i Saudi Arabien, siger Michael Stausholm.

Han tilføjer, at Sprouts europæiske produktion lige nu ligger i Polen, men at han overvejer at automatisere den yderligere og på sigt flytte den til Danmark for at have forskning og produktion tæt på hinanden. 


Fakta: Sprout

- Stiftet 2013

- Hovedkvarter i Tåstrup, 

- Salgskontor i Boston, USA

- Produktion i Polen og USA, pakkeri i bl.a. Danmark

- Solgte 1,7 mio. blyanter i 2015

- 20 medarbejdere

- Omsætning i 2015: 10 mio. kr. Forventet i 2016: 20 mio. kr. 

- Eksporterer 95 pct.

Yderligere info
Kontakt image
Journalist
Tlf: +45 3377 3838
Mobil: +45 6120 2706
E-mail: febsdi.dk

- Vi meldte os ind i foråret 2016, fordi vi har brug for rådgivning og support i forhold til vores vilde vækst. Det første halvandet år vågnede jeg hver morgen og tænkte, at nu kunne vi da ikke sælge flere spirende blyanter. Det kan ikke blive ved. Men det kan det åbenbart.

MICHAEL STAUSHOLM, ADM. DIREKTØR, SPROUT
Sådan fungerer det:
I bunden af hver Sprout-blyant sidder en lille aflang ”kapsel” med jord og frø. Når blyanten er slidt ned, kan den stikkes i en urtepotte med jord og vandes. Vandet opløser kapslen, og sollys får frøene til at spire.
I Sprout-kortene er frøene støbt ind i papiret, der f.eks. kan være bogmærker, menu-, valentines- eller visitkort. Kortene plantes, vandes og spirer på samme måde som blyanterne.

PUBLICERET: 18-11-2016 OPDATERET: 25-11-2016