På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Opskriften på en rekrutteringssucces i Thisted

netIP er blevet en magnet for medarbejdere. For nylig fik it-virksomheden netIP i Thisted 208 ansøgere til en stilling som HR-ansvarlig – for få år siden ville virksomheden have været tilfreds med otte. DI Business har besøgt Thisted-virksomheden for at lure opskriften af.
Adm. direktør Carsten Hedemann fra netIP sammen med (fra venstre) Lars Pedersen, Stephen W. Turner, Jan K. Iversen og Rasmus Bertelsen. Foto: Sofus Comer

Publiceret: 10.08.2017
Af Anders Rostgaard Birkmann mail

Alle måltal og KPI’er er skåret væk. De 11 ledere sendes hver måned til sparring hos en psykoterapeut. Og alle medarbejdere modtager overskudsdeling hver kvartal – i gennemsnit giver det en ekstra bonus på ca. 30.000 kroner på årsbasis, hvis resultaterne er i orden.

Det er alt sammen temmelig utraditionelle ledelsesmetoder, men it-virksomheden netIP, der leverer it-infrastruktur til virksomheder, har tilsyneladende fat i en opskrift, der virker. Antallet af medarbejdere er vokset fra 50 til 90 på tre år og omsætningen runder 100 mio. kroner i år.

Med missionen om at aflure opskriften er DI Business taget på besøg i netIPs nyere kontorlokaler i Thisted for at mødes med adm. direktør Carsten Hedemann.

Indenfor summer det af liv. Folk sidder tæt. Væksten i antallet af medarbejder er tydelig. Flere mødelokaler er de senere år omdannet til kontorer. Carsten Hedemann, der sidder to skrivebords-rækker bag ved receptionen, kommer i raske skridt ud af kontoret og byder velkommen. Han kommenterer selv pladsmanglen.

– Vi har sikret os mulighed for at vokse endnu mere, vi har forkøbsret til grundene omkring os, siger han. 

Kontorer i flere byer

netIP er vokset ud af Thisted, og det er her, at Carsten Hedemann har sit kontor. Men Thisted-domicilet bliver ikke betegnet som et hovedkontor, og det her helt bevidst. 80 procent af de nyansatte kan selv bestemme, om de vil sidde her eller på et af de andre kontorer i Skive, Herning, Aalborg eller Holstebro – og snart også Aarhus eller trekantsområdet.

– Det mener vi. Vores salgsdirektør sidder i Aalborg og marketingchefen i Herning. Vi bruger Skype til at kommunikere, siger han og peger op på den store fladskærm over mødebordet på hans kontor.

At man selv kan bestemme, hvor man sidder, er naturligvis attraktivt for nye medarbejdere. Men hvad er derudover overskriften på den lille succeshistorie?

Ifølge Carsten Hedemann har det fra begyndelsen handlet om at se medarbejderne som den vigtigste råvare i virksomheden frem for at sælge virksomheden på en stor produktpalette. Hos netIP er det med medarbejderne ikke bare noget, man siger. Det er blevet selve strategien.

– Skal jeg være lidt grov, så sælger vi ikke noget, som konkurrenterne ikke også sælger. Det, vi kan tilbyde, er vores medarbejdere, de er vores råstof, siger han.

Ledelse er en disciplin

Carsten Hedemann sværger til konceptet procesorienteret ledelse. Det handler om at skabe rum for de frugtbare menneskelige relationer på arbejdspladsen ved at skabe åbenhed og tillid og derigennem tryghed. Det er også derfor måltallene er væk, for de skygger for gode relationer på tværs. Han giver et eksempel:

– En konsulent sagde for nylig til mig, at han aldrig i tidligere job ville have taget sig tid til at tale med en sælger om en mulig forbedring hos en kunde, fordi der hele tiden igennem KPI’er var fokus på hans effektivitet. Men det gjorde han nu – og ved du hvad: Det resulterede i et salg og i en pæn stor ordre. Og det viser lige præcis, hvad jeg gerne vil opnå, siger han.

Rejsen mod en mere samarbejdende organisation er begyndt i ledergruppen.

– Har du ledere, der går rundt og er bange for at blive fyret, fordi de for eksempel ikke når deres mål eller KPI’er, bliver de ikke de autentiske mennesker. Så bliver de i stedet sådan nogle supermennesker, når de ifører sig habitjakken og træder ind på arbejdspladsen – og du kan hverken se på dem, om de lige er blevet skilt eller hunden derhjemme er død, siger han.

– Vi klæder vores ledere på til at være mennesker. Hos os er ledelse ikke et privilegium, men en disciplin. Lederne skal lære at kende deres blinde vinkler, og det kan de kun gennem personlig udvikling.

Kun når de bliver autentiske mennesker, kan de bane vejen for de frugtbare relationer i virksomheden, siger han.

Derfor er det et must at alle ledere går til månedlige heldagssparringer hos en lederudviklingsvirksomhed, som kun har psykoterapeuter ansat. Det er vigtigt at lære at være den uperfekte leder – en der også føler sig svag, frustreret og udfordret – og at medarbejderne skal kunne se det, mener direktøren.

– Der har været en tendens til, at ledere agerer som supermennesker, og så opstår interne kampe, som ødelægger organisationen. En god leder karakteriseres ved at være i balance og tale om tingene, siger han.

Carsten Hedemanns vej er utraditionel og heller ikke alle medarbejdere i virksomheden har ønsket at være med på rejsen.

– Hvis man vil det her, må man også gå hele vejen og sige farvel til en leder, som nok hiver ordrer hjem, men har nogle sider, der skader organisationen, siger han.

Det kom ikke som en overraskelse for bestyrelsen, at netIP’s adm. direktør ville noget andet med sin ledelsesstil. Det bedyrede han ved sin ansættelse. Men i de første par år var alligevel lidt vanskeligt, fordi bestyrelsen savnede de mål og KPI’er, som Hedemann ikke ville benytte.

– Jeg tror ikke, at nogle af mine medarbejdere møder op herinde for ikke lave noget. Jeg har ikke brug for at måle og veje dem, siger han og tilføjer, at de mange mål i stedet skaber splid i organisationen, fordi alle hypper deres egne måltal.

Opgør med hylekoret

I dag viser resultaterne af strategien sig i omsætningen og på bundlinjen. Men det er det eneste sted, hvor der måles og vejes.

Ifølge Carsten Hedemann handler hans fortælling fra Thisted også om, at det godt kan lade sig gøre at skabe udvikling og vækst langt fra København ved – som ham – at gå nogle andre veje, end flertallet gør. Alene i år har netIP besat 12 stillinger, og det har maksimalt taget tre måneder at besætte dem.

– Vi er sommetider gået i lidt af et hylekor herude langt fra København, og vil have politikerne til at gøre alt muligt. Men vi kan også gøre meget selv. Jeg plejer at sammenligne det med diskussionen om, hvem der skal opdrage børnene – forældrene eller folkeskolen. Som virksomheder kan vi også gøre noget selv, siger han.

Det handler altså om at tænke anderledes og lige kigge organisationen efter i sømmene. Det skete også på lærlingefronten, da netIP kæmpede med at tiltrække lærlinge.

– Vi er gået ud til uddannelserne og har undersøgt, hvad de unge bliver tiltrukket af i et uddannelsesforløb. Det virker. For et par år siden havde vi tre datatekniker-lærlinge, nu har vi 15, siger Carsten Hedemann, der heller ikke er bleg for at gribe fat i de unge helt nede på folkeskoleniveau.

Den adm. direktørs rejse i netIP er ikke slut. Indtil nu har det handlet om at træne hver enkelt leder, men nu skal koncepterne ud i organisationen.
– Vi har altså ikke engang set den store effekt nu, fastslår Carsten ­Hedemann. 

---

FAKTA om netIP

  • Leverer komplette it-løsninger til virksomheder – outsourcing, infrastruktur, service desk og meget andet.
  • Etableret i 1996 af Jens Mølgaard – dengang var navnet Mølgaard Netcom a/s
  • I 2000 køber den nuværende bestyrelsesformand, Martin Kjølhede, halvdelen af virksomheden og i 2008 erhverver Martin alle aktier i virksomheden, og skifter navn til netIP.
  • netIP har afdelinger i Thisted, Holstebro, Herning, Aalborg, Skive – og en ny er på vej i Østjylland.

---

BIOGRAFI - Carsten Hedemann

  • 52 år
  • CEO i netIP siden december 2013.
  • Har været ansat blandt andet som CEO for Global Wind Power, ligesom han i løbet af årene har beklædt en række lederstillinger hos Vestas Wind Systems og Oticon.
  • Har blandt andet læst på IMD i Schweiz og er desuden uddannet i disciplinen procesorienteret ledelse.
  • Beklæder forskellige tillidsposter og blev for nylig valgt som næstformand for DI Thy/Mors.
  • Er gift og har tre voksne børn.

 

Jeg tror ikke, at nogle af mine medarbejdere møder op herinde for ikke lave noget. Jeg har ikke brug for at måle og veje dem.
CARSTEN HEDEMANN, ADM. DIREKTØR, NETIP
Yderligere info
Kontakt image
Underdirektør
Tlf: +45 3377 3318
Mobil: +45 2949 4557
E-mail: snndi.dk
PUBLICERET: 10-08-2017 OPDATERET: 24-08-2017