På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Næste stop: Den selvkørende bus

Flere danske busselskaber står på spring for at introducere selvkørende busser i Danmark. I Frankrig, Schweiz og USA er busserne allerede begyndt at køre på åben gade.
Keolis bus er udviklet i Frankrig og er den første masseproducerede 100 procent selvkørende bus i verden. Foto: Keolis

Publiceret: 12.07.2017
Af Peter G. H. Madsen mail

På en gade i Lyon i Frankrig kører en bus. Bussen har ingen chauffør. Ikke desto mindre gør den pænt stop, når passagerer skal med. Den holder for rødt og bremser op, når fodgængere eller cyklister krydser dens bane. Selv en forfjamsket due bliver der taget hensyn til.

Bussen ejes og drives af ­Keolis, der også kører 480 busser i Danmark med samlet 55 millioner passagerer om året. Går det som Keolis forventer, så vil de selv­kørende busser inden længe også finde vej til de danske gader og stræder.

- Det her bliver kæmpestort. Og udviklingen kommer til at gå hurtigere, end vi kan forestille os, siger projekt- og sikkerhedschef Bjarne K. Larsen, der selv har været nede og teste den selvkørende bus i Lyon.

Han fortæller, at der på nuværende tidspunkt kører 30 selvkørende busser rundt i verden, blandt i Frankrig, Schweiz og USA, og at Keolis driver en del af dem. 

- Erfaringerne med busserne er rigtig gode. Passagerne hopper tillidsfuldt på. Og foreløbig har de selvkørende busser haft færre uheld per kørt kilometer, end en gennemsnitlig bus med chauffør har, siger han.

Også Nobina, der er Nordens største operatør af kollektiv transport og hver dag transporterer over en million mennesker til og fra deres hjem, går med seriøse planer om at introducere selvkørende busser i Danmark. 

- De selvkørende busser er en gylden mulighed for at styrke den kollektive transport, siger Nikolaj Kyhn, der er udviklings- og tilbudschef i Nobinas danske afdeling.

Læs også: Kollektiv transport er en god forretning - især for bilister

Lovgivningen er på plads

Indtil videre har selskaberne været begrænset i deres muligheder for at få busserne ud på de danske landeveje på grund af lovgivningen, der ikke har tilladt selvkørende biler og busser. Det eneste tilladte førerløse transportmiddel har været metroen i København.

Det blev der lavet om på i slutningen af maj. Den 30. maj vedtog Folketinget med et bredt politisk flertal L120, som giver mulighed for forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Danmark. Forsøgsordningen træder i kraft 1. juli.

Det er alfa og omega for transportvirksomhederne, at lovgivningen nu er på plads. Det er nemlig først, når selskaberne kan komme i gang med forsøgene, at de rigtig bliver kloge på, hvilke udfordringer selvkørende busser vil skabe i den danske trafik. 

- Udfordringen er at få det til at fungere i den danske virkelighed. Men kommer man ikke i gang med at teste tingene, får vi ikke den læring, der skal til for at få det til at fungere optimalt, siger Nikolaj Kyhn fra Nobina.

Læs også: Gør trængsel dit pendlerliv surt: Velkommen i klubben

Den sidste kilometer

Både Nobina og Keolis forventer, at de første førerløse busser kommer til at køre på afgrænsede områder, hvor de sikkerhedsmæssige aspekter og omverdenen er mindre kompliceret end på eksempelvis Nørrebrogade i København. Det kunne eksempelvis være på en større virksomheds veje, på et universitetsområde, på et hospital eller mellem et boligområde og en station – områder, hvor det heller ikke giver økonomisk mening at have en regulær bus kørende.

Og det er netop en af kernefordelene ved de førerløse busser er – at de på grund af en bedre rentabilitet kan komme endnu tættere på folks bopæl, arbejde eller studie, så man ikke skal flytte sig mange meter fra ens hoveddør for at have en offentlig transportmulighed.
I fag-lingo går det under termen ”First Mile – Last Mile” og dækker over, at de førerløse busser transporterer brugerne både den første og den sidste mil til og fra hjem og arbejde. 

- Meningen med det hele er at løse den problematik, at folk ikke gider eller kan transportere sig hen til den kollektive trafik og derfor vælger bilen. Med de førerløse busser kan vi komme helt tæt på brugerne, siger Bjarne K. Larsen fra Keolis.

Han fortæller, at Keolis allerede er i dialog med flere kommuner, som gerne vil introducere de selvkørende busser. Men i første omgang bliver det deltagerne på DGI-deltagerne på landsstævnet i Aalborg, som får chancen for at møde en føreløs bus.  

- Jeg tror, at man kan få en anden form for offentlig transport på den her måde. Det bliver et supplement mere end en erstatning til din almindelige bus eller tog, siger Bjarne K. Larsen, der derfor heller ikke forventer, at indførsel af førerløse busser vil føre til markant færre udgifter i nær fremtid.

På længere sigt er der dog et kæmpe potentiale, da chaufførernes løn udgør cirka 60 procent af Keolis’ samlede udgifter.

Læs også: Virksomheder efterlyser bedre veje

Ring 3 som forsøgslaboratorium

Udviklings- og tilbudschef hos Nobina, Nikolaj Kyhn, fortæller, at selskabet i øjeblikket arbejder på at etablere et forsøg med selvkørende busser ved den kommende letbane på ring 3, der skal køre fra Lundtofte i Lyngby over Gladsaxe, Herlev og Vallensbæk for at slutte i Ishøj. Letbanen forventes færdig i 2023.

Planen er, at de selvkørende busser skal køre til og fra de trafikale knudepunkter, særligt den nye letbanes stationer og de store virksomheder, kommuner og uddannelsesinstitutioner, der ligger tæt på. Derved håber Nobina at få flere til at benytte den kollektive transport og øge den kommende letbanes popularitet.  

- Desto flere, der kommer ud af de små blikkasser og over i de store blikkasser, desto bedre, siger Nikolaj Kyhn og tilføjer: 

- Teknologien er jo sådan set allerede på plads. Nu gælder det om at få den ud i virkeligheden, siger han. 

Sådan fungerer Keolis selvkørende bus
Kan transportere op til 15 passager og kører maksimalt 45 kilometer i timen.
Bussen navigerer mellem andre biler, cyklister og gående via GPS og sensorer, og den kan kommunikere med andre trafikanter ved hjælp af lyd og lys.
Kilde: Keolis

Selvkørende i 2065
Der er meget forskellige bud på, hvornår de fuldt førerløse biler bliver introduceret i Danmark i større skala, og hvornår de vil ses i den tætte bytrafik. Vejdirektoratet forventer, at en fuld udskiftning af bilparken vil ske omkring år 2065.
Vejdirektoratets seneste beregninger viser, at selvom kapaciteten på vejene forøges, fordi førerløse biler kan køre tættere, så stiger trængslen med 15 procent på grund af flere biler på vejene. Derudover vil de førerløse biler skabe et nyt behov hos personer, der ikke har kørekort, eksempelvis børn, hvilket kan føre til flere bilture. Og dertil kommer trafik fra førerløse biler, som kører rundt for at finde parkering eller som bare cirkulerer på vejene for at undgå at betale P-afgift.
Kilde: Vejdirektoratet

Kommer man ikke i gang med at teste tingene, får vi ikke den læring, der skal til for at få det til at fungere optimalt
NIKOLAJ KYHN, UDVIKLINGS- OG TILBUDSCHEF I NOBINAS DANSKE AFDELING
Yderligere info
Kontakt image
Branchedirektør
Tlf: +45 3377 4652
Mobil: +45 4036 1348
E-mail: misvdi.dk
PUBLICERET: 12-07-2017 OPDATERET: 14-07-2017