På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Kollektiv transport er en god forretning – især for bilisterne

Det vil få konsekvenser for både samfundsøkonomien og trængslen på vejene, hvis dårligere og mindre pålidelige busser, tog og metro får flere passagerer til at vælge den kollektive trafik fra. I værste fald kan det føre til 44.000 ekstra timer i biltrafikken per døgn og et samfundsøkonomisk tab på flere milliarder om året, viser ny analyse. 
Synes du, at der er trængsel på vejene nu, så skal du bare se, hvad der sker, hvis flere fravælger den kollektive transport.

Publiceret: 12.07.2017
Af Peter G. H. Madsen mail

Velfungerende busser, tog og metro er afgørende, hvis ikke der skal opstå mere trængsel på de danske veje. Det viser en ny analyse foretaget af COWI for DI Transport.

I analysen er der regnet på, hvad konsekvenserne ville være, hvis henholdsvis hver tiende eller hver tredje af de rejsende droppede den kollektive transport til fordel for bilen. Det kunne eksempelvis være, hvis bus eller togdriften blev så upålidelig og langsom, at mange valgte at transportere sig i bil i stedet.

I det mest dramatiske scenario, hvor 33 procent af de rejsende med kollektiv transport siger farvel og tak, vil det betyde, at der hver dag vil blive kørt 400.000 ekstra ture i bil. Det vil føre til, at der vil blive brugt 44.000 ekstra timer i biltrafikken per døgn.

I det mindre dramatiske scenario, hvor 10 procent vælger at droppe den kollektive transport til fordel for bilen, vil det betyde, at der vil blive kørt 121.000 ekstra bilture og danskere vil tilbringe ekstra 12.674 timer i bilen – vel at mærke hver eneste dag året rundt.
 
- Undersøgelsen understreger, at der ikke er noget modsætningsforhold mellem privatbilisme og kollektiv transport. Tværtimod, så er det til gavn for alle, at vi har gode og velfungerende busser, tog og metro. Det glemmes til tider i debatten, siger branchedirektør i DI Transport Michael Svane.

Læs hele analysen fra side 38 i magasinet DI Business

Trængsel fører til tidsspild

De mange ekstra timer i trafikken vil også få en stor samfundsøkonomisk betydning, fremgår det af DI’s analyse.

I en situation, hvor hver tredje vælger at droppe den kollektive transport, vil det koste samfundet 2,7 mia. kr. årligt. Er det blot 10 procent, der dropper den kollektive transport, vil omkostningerne ”blot” beløbe sig til 756 mio. kr. årligt. 

Udgifter knytter sig blandt andet til, at en markant stigning i antallet af bilture vil føre til mere trængsel på vejene og mere tidsspild. Det er tid, som danskerne kunne have brugt på arbejdet eller hjemme.

Desuden vil der blive slidt mere på vejene, og der vil være flere uheld. Og endelig vil øget privatbilisme føre til øget luftforurening, hvilket kan påvirke danskernes helbred.

Læs også: Næste stop - selvkørende busser

I alles interesse

På mange måder giver det altså rigtig god mening, at investere i en velfungerende kollektiv transport. Desuden kan det bidrage til at øge danskernes mobilitet, mener branchedirektør Michael Svane.

- Det er både i virksomhedernes og medarbejdernes interesse, at det er let og hurtigt at komme til og fra arbejde. Og her spiller både gode veje og gode busser, tog og metro en helt afgørende rolle, siger han.

Ifølge en ny undersøgelse af danskernes pendlerliv oplever cirka hver tredje dagligt trængsel eller forsinkelser i transporten til og fra arbejde.

Læs også: Gør trængsel dit pendlerliv surt: Velkommen i klubben

Der er ikke noget modsætnings-forhold mellem privatbilisme og kollektiv transport. Tværtimod, så er det til gavn for alle, at vi har gode og velfungerende busser, tog og metro

BRANCHEDIREKTØR I DI TRANSPORT MICHAEL SVANE
Yderligere info
Kontakt image
Branchedirektør
Tlf: +45 3377 4652
Mobil: +45 4036 1348
E-mail: misvdi.dk
PUBLICERET: 12-07-2017 OPDATERET: 12-07-2017