På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Iværksættere halter efter brugen af ny teknologi

Få nye danske iværksættervirksomheder bruger nyudviklet teknologi, viser ny analyse. Dansk Industri opfordrer til mere fokus hos både virksomheder og politikere.
Der er kun få af de nye danske virksomheder, der benytter den nyeste teknologi, viser ny analyse.

Publiceret: 15.11.2016
Af Niels Brandt Petersen mail

Kun seks procent af nye danske virksomheder bruger teknologi, der ikke eksisterede for et år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI).

Analysen, som baserer sig på tal fra Global Entrepreneurship Monitor, ser på danske iværksættere, der er mindre end tre år gamle, og deres teknologi-vaner fra 2008 til 2014. Den viser yderligere, at op mod 80 procent af de nye danske virksomheder bruger teknologi, der er mere end fem år gammel.

- Nystartede virksomheder har brug for at være på forkant med den teknologiske udvikling, der i dag er meget afgørende for ens virksomheds succes, siger Alexander UIrich, chefkonsulent i DI.

Læs analysen ”Lav anvendelse af teknologi blandt iværksættere” her: Link.

Medarbejdere og kunder vil have ny teknologi

Eksempler på ny teknologi er jetfuel baseret på biomasse, udnyttelses af nye digitale medier til at komme ud til endnu flere kunder og virksomheden Nordic Power Converter, der har udviklet en ny teknologi, som gør strømforsyninger mindre og mere pålidelige.

Mickey Madsen stiftede i 2014 Nordic Power Converters, hvis strømforsyninger for eksempel bruges i gadelamper, som med den nye teknologi kan holde længere og have nye design på grund af den mindre plads.

- Vores virksomhed er født af en ny teknologi, så det har ikke været et spørgsmål om at vælge ny teknologi, men hvor godt, vi brugte den, siger Mickey Madsen.

Nordic Power Converters teknologiske forspring betyder, at virksomheden har en fordel, når der skal tiltrækkes nye medarbejdere og kunder, forklarer Mickey Madsen.

- De tekniske medarbejdere tiltrækkes af, at vi er verdensførende med den nye teknologi. Og selvom vi sidder i en kedelig betonbygning i Herlev, så kan man som medarbejder sidde med det allernyeste, der findes. Det er også en fordel, når vi er i kontakt med kunder, som også er interesseret i at være på forkant rent teknologisk, siger han.

Læs også: Ny rapport: SMV’er er bagud med digitalisering

Udlandet er foran Danmark

Sammenligner man internationalt udviklingen inden for brugen af ny teknologi, sakker Danmark bagud. DI’s analyse viser, at danske, britiske og amerikanske iværksættere i højere grad bruger de nyeste teknologier.

Ser man på, hvor mange nye virksomheder, der bruger teknologi, der er mindre end fem år gammel, ligger de danske virksomheder på omkring 20 procent. I USA og Storbritannien lå tallet i 2015 på henholdsvis cirka 26 og 30 procent.

Alexander Ulrich peger på, at den lave grad af anvendelse af ny teknologi blandt nye virksomheder også kan ses blandt etablerede små og mellemstore virksomheder (SMV’er), hvor en mindre andel af virksomhederne bruger teknologi aktivt.

Læs også: Små virksomheder mangler digitale ambitioner

Generelt bør både virksomheder og politikere gøre mere for at få sat it-teknologi og digitalisering, lyder det fra DI.

- Hvis danske virksomheder skal vinde fremtiden, er det essentielt, at vi bliver bedre til at udnytte nye teknologiske løsninger. Der er noget, virksomhederne kan gøre, og der er noget politikerne kan gøre. Politisk kan man sikre større udbredelse af entreprenørskabs-undervisning og gøre det mere attraktivt at investere i ny teknologi, siger Alexander Ulrich, DI.

Han henviser til, at DI har udarbejdet en håndbog, hvor virksomhederne kan søge inspiration for at blive mere digitale.

Læs håndbogen "Digitaliser din virksomhed nu" her

... selvom vi sidder i en kedelig betonbygning i Herlev, så kan man som medarbejder sidde med det allernyeste, der findes. Det er også en fordel, når vi er i kontakt med kunder, som også er interesseret i at være på forkant rent teknologisk.

MICKEY MADSEN, ADM. DIREKTØR OG STIFTER, NORDIC POWER CONVERTERS
Yderligere info
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 4522
Mobil: +45 4087 8030
E-mail: eaudi.dk
PUBLICERET: 15-11-2016 OPDATERET: 15-11-2016