På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Blog: alternative fakta, pseudoeksperter og sølvpapirshatte - er der en voksen til stede?

Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, blogger denne gang om alternative fakta, pseudoeksperter og sølvpapirshatte i fødevaredebatten.

I medierne bliver vi danskere bombarderet med ”gode” kostråd og ”levevejledninger” baseret på et mere eller mindre faktuelt og videnskabeligt grundlag. Og især de sociale medier har åbnet sluserne for fake news i køledisken, alternative fakta, pseudoeksperter og sølvpapirshatte. Imens nogle eksperter prøver at råbe op, og endnu flere dukker nakken for de digitale tilråb, lader det til, at myndighederne ikke ser, hvad der sker derude. For der er tilsyneladende ikke nogen ”voksne” til stede.

På Twitter roste Lukas Graham for nyligt den amerikanske ”dokumentar” What the Health”, som i øjeblikket kan ses på Netflix. Lukas Graham har 196.000 følgere på Twitter. Filmen forsager animalske fødevarer, sammenligner kød med asbest og plutonium og påstår, at et æg om dagen er lige så sundhedsskadeligt som at ryge fem cigaretter. Og den gør det godt. Den forarger og chokerer og gør det under dække af at være en dokumentar. 

Det er egentlig ikke et problem, at Lukas Graham giver udtryk for sin holdning, for det har han ret til ligesom alle andre danskere – kendte eller ej. Men han så næppe DR’s program Detektor forleden, hvor danske forskere med saglige studier og videnskaben i ryggen sabler filmens ”fakta” ned. Han har sikkert heller ikke læst filmanmeldelsen af forfatter og cand. scient i ernæring Morten Elsøe, som stempler filmen som ”bullshit”.

Og det er her, det bliver et problem. For selvom budskabet er ensidigt og ikke giver det fulde billede, så har et tweet til 196.000 følgere alligevel større gennemslagskraft end indtil flere morgenaviser til sammen. I sammenligning blegner myndighedernes -  Fødevarestyrelsens - knap 400 følgere på Twitter.

Budskaberne som dem i ”What the Health” skaber forvirring om det sunde liv. Og det er især problematisk for befolkningens sundhed og ikke mindst fødevareerhvervet, som kun kan se magtesløst til, mens bestemte fødevarer på skift bliver erklæret usunde eller direkte farlige på grund fake news. Budskaber, der ikke er baseret på et videnskabeligt grundlag. Alt imens individuelle oplevelser fylder i sundhedsdebatten, står fødevareindustrien tilbage uden samme muligheder for at kunne deltage med samme vægt som de store bloggeruniverser.

Industrien er reguleret efter regler om ernærings- og sundhedsanprisninger i EU og må derfor ikke omtale egne produkter frit. Hensigten er, at videnskabelige dokumenterede anprisninger på fødevarerne skal sikre, at befolkningen kan stole på budskaberne på mælkekartonen eller fuldkornsbollerne. Og det er jo godt! Men fortsætter de pseudovidenskabelige budskaber med samme kraft, ender det med, at vi på videnskabens side bliver de store tabere. Videnskabeligt dokumenteret fakta og EU-regulering blegner i pseudovidenskabens lys.

Eksperter og forskere er heldigvis begyndt at råbe vagt i gevær. Bente Klarlund, Arne Astrup og Morten Elsøe er bare nogle eksempler på dem, som er gået ind i kampen mod alternative fakta i sundhedsdebatten. Men de kan ikke flytte debatten alene. Vi taler meget om det postfaktuelle samfund, hvor flere mister troen på forskningsbaseret viden, og derfor mener jeg, at der skal samarbejdes om at hindre en situation med ekspertlede og forskerresistens. Myndigheder, forskere og producenter bør samarbejde mod fake news. Vi må tage kampen sammen.

Vigtigt er det, at myndighedernes budskaber – der jo netop er baseret på videnskabelig dokumentation og derfor bakkes op af forskere – når ud på de digitale platforme i langt højere grad, end hvad tilfældet er i dag. Særligt er det vigtigt, at myndighederne åbner øjnene for de digitale fora, hvor debatten foregår løssluppent uden videnskabeligt fundament. På internettet er det næste alternative kostråd lige om hjørnet. Så når myndighederne blander sig udenom, bliver køledisken fyldt med fake news, og tilbage står den forvirrede og misinformerede forbruger.

Der mangler simpelthen en voksen i det digitale klasseværelse.   

Et tweet til 196.000 følgere har større gennemslagskraft end indtil flere morgenaviser til sammen. I sammenligning blegner myndighedernes - Fødevarestyrelsens - knap 400 følgere på Twitter.
BRANCHEDIREKTØR LEIF NIELSEN, DI FØDEVARER
Yderligere info
Kontakt image
Branchedirektør
Tlf: +45 3377 3015
Mobil: +45 2724 5638
E-mail: lenidi.dk
PUBLICERET: 12-09-2017 OPDATERET: 14-09-2017