På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

1.000 talenter: 200 konkrete idéer til en bedre verden

Innovationsprojektet UNLEASH demonstrerede, at erhvervslivet kan spille en hovedrolle i bestræbelserne på at nå FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Rundt om på danske folkehøjskoler udviklede 1.000 unge talenter i august 200 forskellige potentielle forretningsidéer.

Publiceret: 26.10.2017
Af Sara Krog P. Knudsen mail

Fire unge mennesker idéudvikler i et klasseværelse på Ry Højskole. En er fra Danmark, en fra Etiopien, en fra Italien, og så er der Benson Ngene fra Kenya. For et par minutter siden sad han og de andre med noget så dansk som Højskolesangbogen i hænderne. Nu har gruppen kastet sig over dagens arbejde.

– Madspild er et kæmpe stort problem i Kenya, siger han til de andre med en lidt alvorlig mine, mens han skriver ned på en tavle.

På væggen i klasseværelset hænger flere – ned til mindste detalje – veludførte storyboards. Farvede streger, tegninger og cirkler danner rammen for den idé, der er gruppens bud på, hvordan en businesscase kan løse nogle af de problemer, det efterhånden er ret klart, menneskeheden og vores klode står overfor.

Gruppen er en del af de 1.000 unge talenter – iværksættere, forskere, NGO-ildsjæle under 35 år – som i august var samlet i Danmark for at deltage i innovationsprojektet UNLEASH. Her skulle de i samarbejde med blandt andre Deloitte, Arla, Vestas og Grundfos udvikle idéer til, hvordan virksomheder verden over kan gøre deres for, at verden når FN’s 17 verdensmål for Bæredygtig Udvikling. Og det arbejde, de efter ni dage i Danmark endte ud med, har masser af potentiale, lyder det fra både virksomhederne og FN.

På et lokalt marked i Kenya
Benson Ngene er 27 år og kommer fra Nairobi. Til daglig arbejder han som landbrugsrådgiver hjemme i Kenya. Han ved, at 30 procent af bondens høst af frugt og grønt går til spilde, fordi det er for dyrt at nedkøle, inden det bliver solgt på det lokale marked. Den viden dannede grobund for idéen, som gruppen i Ry endte med at udvikle under UNLEASH.

En containerløsning, hvor bonden lejer sig ind på det lokale marked et sted i Kenya, og høsten køles ned i et skab, der minder om dem, man låser sine værdier ind i på en dansk banegård. Men for at det kan realiseres, er der brug for en virksomhed, der ser potentialet i at investere i lokale kenyanske markeder.

– Vi har planer om at bruge det næste stykke tid på at teste idéen og prøve at sætte os sammen med forskellige partnere for at se, om det er noget, nogen vil finansiere. Jeg vil helt sikkert sige, at fremtiden for vores idé ser lys ud, siger Benson Ngene.
Selvom idéen ikke nåede finalen ved UNLEASH, betyder det ikke, at gruppen parkerer den her. De 12 vindere, der blev kåret under UNLEASH, er fundet blandt cirka 200 idéer.

Flere investeringer i det etisk gode
Det er ikke urealistisk at få virksomheder til at investere i sådanne løsninger, mener Andreas Rasche, professor ved Copenhagen Business School. Han forklarer, at man i løbet af de seneste år har set en kraftigt stigende tendens til, at virksomheder engagerer sig i bæredygtig udvikling og produktion, også kaldet Corporate Social Resposibility (CSR). 

Tendensen kan forklares på flere måder. Det etiske, det konkurrencemæssige, men også det profitskabende. 

– CSR-afdelinger kan give virksomhederne gevinst. Enten fordi du effektiviserer, hvis du for eksempel sparer vand eller nedsætter dit CO2-udslip, eller også fordi du kan vinde nye markeder andre steder i verden. Det kan være vækststrategi, siger Andreas Rasche.
UNLEASH er et vigtigt skridt på vejen, hvis vi skal adressere FN’s 17 verdensmål og deres muligheder for virksomhederne, mener professoren. Mange forretningsmodeller skal gentænkes og nyskabes, hvis man for eksempel skal spare CO2, vand eller ramme et helt nyt marked. Og der kommer innovation og UNLEASH ind i billedet.
At der er gevinst og nye markeder at vinde, ved at investere i det gode formål, er heller ikke noget, man fra FN’s side lægger skjul på.

– Det er helt væsentligt. Vi ser ikke noget problem i, at folk skal tjene penge på det her. Det er den eneste måde, det kan blive bæredygtigt på – hvis virksomhederne kan overleve rent profitmæssigt, siger Camilla Brückner, nordisk direktør for UNDP, som er FN’s udviklingsprogram.

UNLEASH er en start 
Arla var samarbejdspartner på projektet, og flere af virksomhedens fagpersoner var rundt på højskolerne for at vejlede talenterne. Det mundede ud i flere idéer, som relaterer sig direkte til Arlas CSR-indsats, og som virksomheden måske kan bruge i fremtiden. UNLEASH har været en katalysator for at sætte fokus på, hvilke bæredygtige løsninger Arla kan være med til at udvikle, mener vicedirektør for Arlas CSR-afdeling, Kristian Østerling Eriknauer.

– De unge talenter var meget fokuserede på madspild, og vi har fået god inspiration til, hvordan vi kan være med til at løfte den udfordring – og så tror jeg, at de unge talenter fik et indtryk af, hvordan Arla kan bidrage til bedre ernæring mange steder i verden, siger han.

Kenyanske Benson Ngene synes også, at UNLEASH har været et godt springbræt til at sætte fokus på, hvordan virksomheder og FN’s udviklingsmål kan få noget ud af hinanden. Og så kan atmosfæren på en dansk højskole skabe konstruktive idéer udover det sædvanlige. Den oplevelse har været en af de bedste ved UNLEASH, siger han.

– Det næste store topmøde, som samler verdens store ledere, bør afholdes på en højskole. Jeg tror, omgivelserne vil gøre det nemmere for dem at løse verdens konflikter, siger Benson Ngene og griner. 

VINDERIDÉERNE

Uddannelse og it:

Hear-oes on Demand (HOD)
HOD er en deleøkonomisk model, der benytter en web- og mobilaktiveret platform til at forbinde kvalitetstolke med døve personer i Kenya.

Energi: Earthmark
Earthmark er en app, der gør det nemt for forbrugerne at identificere de mest bæredygtige valg inden for forskellige produktkategorier.

Sundhed: Block Fakes
Block Fakes anvender blockchain-teknologi til at spore lægemidler gennem hele forsyningskæden, således at patienterne får en verificerbar logning af deres lægemiddel via en app.

Fødevarer: Doti Gold
Doti Gold omdanner madaffald til dyrefoder og gødning ved hjælp af insekter. Doti Gold vil primært producere proteiner til fisk og biogødning til afgrøder til en overkommelig pris med henblik på at sikre de små landbrug. 

Bæredygtig Forbrug og Produktion & Most impact potential: SmartWrapp
SmartWrapp er et genbrugeligt pallecover, der skal erstatte krympeplast. SmartWrapp er billigere for brugerne og reducerer miljøbelastningen, petroleumsforbruget samt CO2-udledningen markant.

Bæredygtig byudvikling:
Demolition 4 Design (D4D)
D4D-databasen er en platform, der gør det muligt for nedrivningsvirksomheder, designere, udviklere, producenter og ingeniører at dele viden om, hvad der bliver revet ned, så materialerne kan genanvendes til nye konstruktioner.

Vand: UNLEAK
UNLEAK tilbyder gratis detektion og billige reparationer af lækager i private hjem. Det er muligt, fordi UNLEAK vil foretage reparationer af hele kvarterer på én gang samt indhente bulkrabatter fra diverse leverandører.

Inddrag verdensmålene
i strategiudvikling

Kast et blik på FN’s 17 verdensmål. Kan din virksomhed bidrage med et produkt eller løsning, der kan bringe verden tættere på at nå et eller flere mål?

I hvert fald er det værd at stille spørgsmålet på næste strategimøde, lyder det fra direktør i DI, Thomas Bustrup.
Han håber, at begivenheden UNLEASH bidrager til at være en øjenåbner for, at flere kigger i retning af FN’s verdensmål med henblik på forretningsudvikling.

– Mange af de større danske virksomheder forholder sig allerede til verdensmålene, når de udtænker nye strategier. Og det handler ikke kun om branding og godgørenhed, men om at de ser nogle reelle forretningsmuligheder. Vi ser det som vores opgave at gøre endnu flere virksomheder opmærksomme på vækstpotentialet i
Verdensmålene og assistere dem på vejen dertil, siger han.

Begivenheden UNLEASH foregik for første gang i år. Og det var så stor en succes, at Thomas Bustrup håber, at der nu bliver sat gang i en bevægelse – ikke bare af gode idéer, men af konkrete løsninger, der ser virkeligheden.

– Det unikke netværk af talenter, virksomheder, mentorer og investorer, der er skabt under UNLEASH, kan hjælpe med at gøre de bedste idéer til virkelighed, siger han.

Verdensbanken har også meldt sig på banen med en fond, der kan bakke op. Og så er det Thomas Bustrups forhåbning, at UNLEASH lever videre. 

De unge talenter var meget fokuserede på madspild, og vi har fået god inspiration til, hvordan vi kan være med til at løfte den udfordring – og så tror jeg, at de unge talenter fik et indtryk af, hvordan Arla kan bidrage til bedre ernæring mange steder i verden.

VICEDIREKTØR FOR ARLAS CSR-AFDELING, KRISTIAN ØSTERLINK ERIKNAUER
Yderligere info
Kontakt image
Chef for DI Global Talent
Tlf: +45 3377 3906
Mobil: +45 9398 8050
E-mail: lidwdi.dk
PUBLICERET: 26-10-2017 OPDATERET: 26-10-2017