DI Digital

Cadpeople A/S: ViVA - sundhedsvæsnets fremtidige uddannelse

DI Digital Casebank: Det visuelle marketings- og e-læringsbureau, Cadpeople har sammen med Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark, udviklet en digital læringsplatform kaldet ViVA

Fakta

Virksomhedsnavn: Cadpeople 

Lokation: Aarhus, Danmark og Edinburgh, Skotland

Størrelse: 45 medarbejdere 

Branche: Visuel kommunikation

Kontakt: Claus Riekehr Møller, Partner & CEO

Tel.: +45 3115 9790

moller@cadpeople.dk

Tags: XR, VR, Touchscreen, HealthTech

ViVA - sundhedsvæsnets fremtidige uddannelse

Vi lever længere, og den ældre befolkning vokser hastigt over hele verden. Jo større befolkningen af ældre er, desto større er behovet for automatisering af processer inden for plejesektoren, der kan hjælpe vores plejepersonale med at levere den bedst mulige pleje.

Sammen med Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark har det visuelle marketings- og e-læringsbureau, Cadpeople, udviklet en digital læringsplatform kaldet ViVA. Platformen udforsker det store potentiale i anvendelsen af virtual reality og touch screen som centrale teknologier til at træne fremtidige plejepersonaler i realistiske, naturlige omgivelser med fremtidssikrede, moderne teknologier og praktiske, realistiske læringsmetoder.

Teknologi til gavn for alle
Da nye teknologier og hjælpemidler konstant tiltræder markedet, har Videnscenteret sat sig for at krydse medarbejdere inden for velfærd med disse nye digitale løsninger og teknologier i samspil med borgerne. Derfor var ambitionen at forbedre måden, professionelle plejepersonaler introduceres til disse nye velfærdsteknologier til gavn for både plejepersonalet og borgerne.

Et af de centrale teknologiske elementer var muligheden for, at eleverne kunne tage en Oculus GO VR-hovedtelefon med hjem, hvilket gjorde VR-løsningen endnu mere fleksibel og skalerbar. Det giver dem mulighed for at fortsætte ViVA-undervisningen og læreoplevelsen derhjemme – i en mindre kompleks løsning – enten alene eller sammen med pårørende.

Desuden kan eleverne forberede sig til undervisningen i velfærdsteknologier på touchscreenen, hvor de lærer om formålet med og navigationen i ViVA og finder introduktioner til forskellige scenarier og moduler.

På skærmen bliver eleverne også bekendt med de mange forskellige former for velfærdsteknologier, de vil møde, når de arbejder med borgere, og gennem "how-to"-videoer og forskellige læringsopgaver kan eleverne træne, hvordan de bruger disse komplekse teknologier. Sådanne teknologier er meget dyre og svære at få adgang til for eleverne – derfor er det så vigtigt at træne deres brug i virtual reality, inden de håndterer dem i den virkelige verden.

Ved brug af en PC VR-hovedtelefon får eleverne en livagtig, fordybende oplevelse i virtual reality så tæt på virkeligheden som muligt. Eleverne vil føle, at de er en del af oplevelsen, og at de får en dyb forståelse af både velfærdsteknologier og de borgere, de kommer til at tage sig af efter studierne.

”ViVA er udviklet så virkelighedsnær som muligt. Vores elever kender, er trygge ved, og er vant til livet i virtual reality – derfor vil læringen i ViVA hænge ved i langt højere grad end læring gennem traditionel klasseværelsesundervisning” - René Martin Larsen, Manager, Videnscenteret for Velfærdsteknologi Vestdanmark.

Ikke lukket om sig selv
Den essentielle – og innovative – idé bag ViVA er, at mange forskellige partnere, der arbejder med velfærdsteknologi, kan bidrage til udvidelsen af ViVA ved at levere relevant indhold til den åbne læringsplatform. Dermed kommer nyt læringsindhold ikke kun fra én part, men fra mange forskellige uddannelsesinstitutioner og interessenter inden for området.

Den åbne platform er designet til at blive udvidet med meget mere indhold, både specialdesignede træningsmoduler og tredjepartsmateriale, der demonstrerer velfærdsteknologiprodukter og scenarier.

ViVA er designet til og understøtter praktisk læring i den danske plejesektor. Men idéen og tanken bag ViVA tilbyder uendelige, skalerbare muligheder for andre fagområder, læringssituationer og lande.

ViVA blev introduceret på flere uddannelsesinstitutioner i løbet af foråret 2019 med hjælp fra lærere og elever. Der blev nemlig udført omfattende tests under udviklingen, sammen med feedback fra lærere og elever, som siden har vist, at eleverne er begejstrede for træningsmetoden.

De to første moduler
På ViVA-platformen er der mulighed for at opbygge et utal af læringsmoduler. De første to moduler kaldes ViVA velfærdsteknologi og ViVA demens.

ViVA velfærdsteknologi er et modul, der præsenterer velfærdsteknologier i en virtuel bolig. Først møder eleverne en touchscreen, hvor en instruktør præsenterer de forskellige teknologier, der normalt er installeret i hjemmet. De enkelte velfærdsteknologier demonstreres interaktivt eller via videoer, der vises på skærmen. I dette modul kan instruktørerne vise eleverne mange forskellige velfærdsteknologier - langt flere teknologier, end skoler normalt ville have adgang eller råd til.

Læs mere om Cadpeople og ViVA på deres hjemmeside

Relateret indhold