På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

En kort, en lang – sigtelinjer for succesfuld ledelse

I slutningen af april 2018 fik General Manger for Be-Ge Jany A/S, Lene Bech, sit ønske opfyldt. På fire intensive dage fik hun i samarbejde med sine medarbejdere endevendt hele deres administrative forretningsproces omkring kundeservice. Og resultatet er ikke til at tage fejl af; en reduceret gennemløbstid på 50 pct. - uden at slække på kvaliteten.
Stock-foto.

Af Chefkonsulent Peter Lager, DI og Chefkonsulent Otto Aagaard Nielsen, DI

Dansk Industri var med på sidelinjen sammen med en leanspecialist, som bidrog med undervisning og sparring. Her var det tydeligt, at teamet gradvist fandt en fælles nysgerrighed på nye løsninger. Men hvad var det mere præcist, der gjorde, at de lykkedes så flot på så kort tid?

Den korte bane – forberedelse og facilitering skaber resultater

– Jeg vidste, vi havde nogle lavthængende frugter, udtaler Lene Bech efterfølgende. Hun fortsætter – Det at strømline de interne processer i kundeservicefunktionen, så alle medarbejdere arbejder smartere og på samme måde, gjorde en verden til forskel.

Lene Bech understreger, at man ikke skal underkende det arbejde, som virksomheden lagde forud for indsatsen. Der blev foretaget mini-undersøgelser, indhentet data og jævnligt kommunikeret med alle involverede medarbejdere. 
– Jeg tror, det har været helt afgørende for vores proces, at vi havde gjort vores hjemmearbejde, så alle bakkede op om initiativet, siger Lene Bech.

Der var flere gange, hvor Lenes evner som facilitator blev sat på prøve. Både i forhold til at holde overblikket som chef og som leanleder, men også da de nye initiativer skulle implementeres, var det til tider svært ikke at falde tilbage i gamle vaner.

– Jeg skulle til tider virkelig bide mig selv i tungen for ikke at komme med løsningen overfor mine medarbejdere. Det handler jo om at stille spørgsmål og bruge en mere coachende tilgang. Og nu er medarbejderne selv kommet frem med den rette løsning til vores udfordringer, så de har taget ejerskab over forandringen, og det, tror jeg på, er nøglen til vores succes, siger Lene Bech.

Den lange bane – nyt mindset sikrer forankring

Indsatsen var udformet til at give resultater på den korte bane. Men hele idéen med initiativet var at ændre medarbejdernes mindset.

– Det, der batter, er jo at få medarbejderne til selv at tage action. Tidligere har det ofte været mig, der har skulle sætte gang i tingene, men nu - kun en uge efter vi igangsatte initiativet - kan jeg høre, at teamet selv tager ejerskab for at finde de gode løsninger. Og for en leder er det jo fantastisk at høre, siger Lene Bech.

Lene Bechs tre gode råd

- Insistér på, at dine medarbejdere selv finder løsningerne på jeres udfordringer. Sådan kommer de gode løsninger frem. Som leder kan man selv komme med løsningsforslag eller bede eksterne konsulenter om at komme med indspark, men løsningen skal komme fra medarbejderne.

- Sørg for at involvere alle de medarbejdere, der har en rolle i processen. Det er en unik mulighed for at styrke samspillet mellem afdelinger. Som virksomhed får man en bedre forståelse for hinandens verdener og finder løsninger sammen.

- Pas på ikke at sætte overliggeren for lavt ved at begrænse løsningsmulighederne. Der er en grund til, at forandring tager tid og er en proces, hvor ideer modnes og afprøves løbende. Så på dag 1 aner man ikke hvor langt, man kan nå. Men én ting er sikkert; det er meget længere, end man kan forestille sig.

Har du et spørgsmål?
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3616
Mobil: +45 2328 8365
E-mail: petldi.dk
Jeg tror, det har været helt af-gørende for vores proces, at vi havde gjort vores hjemmearbejde, så alle bakkede op om initiativet
GENERAL MANGER LENE BECH, BE-GE JANY A/S
PUBLICERET: 04-06-2018 OPDATERET: 06-06-2018