På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Havneafvikling uden udvikling

DI Transports branchedirektør Michael Svane advarer mod afvikling af erhvervshavnene i Kolding og Vejle. I denne tid med nødvendige høje ambitioner om grøn omstilling og øget klimaindsats er det helt ubegribeligt at afvikle erhvervshavnene.

I denne uge fik DI nyheden om, at erhvervshavnene i Kolding og Vejle er på vej mod afvikling. I de to kommuner har man nu blandt andet med nye ejerstrategier ikke kun sat udløbsdato på erhvervshavnen men også efterladt en række private virksomheder på havnene med økonomiske hovedsmerter.

DI’s budskab er, at de private havnevirksomheder, som gennem år og dag har skaffet omsætning og arbejdspladser til havnene og kommunerne, nu ikke længere er ønskede. Virksomhederne er ramt af et granatchok, og det er med god grund. Til gengæld rykker projektmagere og ejendomsudviklere ind med højstemte planer om boliger i maritime omgivelser. Og den slags planer kan selv den bedste byrådspolitiker have svært ved at stå i mod.

MEN, når velfungerende erhvervshavne lægges ned, så gør man alvorlig skade på det erhvervsliv, som er grundlaget for beskæftigelse, velstand og dermed velfærd i hele landet. DI må derfor på det kraftigste advare mod at ofre erhvervshavnene, og DI kommer til at kæmpe indædt mod planerne i begge kommuner.

At nedlægge betydningsfulde erhvervshavne er afvikling og ikke udvikling! I tider med nødvendige høje ambitioner om grøn omstilling og en forstærket klimaindsats er det helt ubegribeligt.

Erhvervshavne spiller en stor rolle i en grønnere skibsfart

Havnesektoren er afgørende for Danmark, da havnesektoren er en integreret del af dansk infrastruktur og handelstransport. Når skibstransporten er så vigtig, kan erhvervshavnene spille en afgørende rolle i at udvikle skibsfarten til en endnu grønnere transportform.

Der er derfor meget at vinde ved at indføre økonomiske incitamenter for at reducere skibsfartens udledning af drivhusgasser. Disse incitamenter er blandt andet tiltag som ”Forureneren betaler”. 28 af de 100 største danske havne bruger allerede disse økonomiske incitamenter, da miljøvenlige skibe oplever en reduktion af havneafgiften. Derfor bør store erhvervshavne ikke afvikles men udvikles.

Kontakt image
Branchedirektør
Tlf: +45 3377 4652
Mobil: +45 4036 1348
E-mail: misvdi.dk
Hvis du vil vide mere om afvikling af erhvervshavne læs mere på DI Transports nyhedsside.
Læs her hvis du vil vide mere om erhvervshavnes rolle i udviklingen af en grønnere transport.
 
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.
PUBLICERET: 19-11-2018 OPDATERET: 19-11-2018