På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Arbejdsgivernes Centrale Ferieregister

DI's medlemmer skal indberette data om overenskomstdækkede medarbejderes ferie til Arbejdsgivernes Centrale Ferieregister (ACF).

Obligatorisk indberetning til ACF

Ferieloven kræver, at alle virksomheder indberetter feriedata. Alle DI’s medlemmer skal indberette feriedata om deres overenskomstdækkede medarbejdere til ACF, hvis ikke virksomheden i forvejen indberetter og indbetaler til FerieKonto.

Indberetning af data

I skal indberette feriedata til ACF minimum én gang om måneden ifølge reglerne for eIndkomst. Den løbende månedlige indberetning drejer sig om bl.a. saldo på nettoferiedage og saldo på nettobeløb.

Oplysningerne findes i forvejen i jeres lønsystem og vil kunne overføres automatisk, når lønsystemet én gang for alle er sat op til ACF. Opsætning kræver enkelte tilføjelser af nye koder, som eksempelvis en kode for tilknytningen til den enkelte medlemsorganisation.

Er I tilknyttet en lønsystemudbyder/et lønservicebureau, vil de kunne hjælpe jer med indberetningen til ACF.

Indberetningen til ACF sker i praksis ved, at lønmedarbejderen flytter en fil fra jeres eget lønsystem over til ACF’s hjemmeside www.eferiekort.dk. Denne håndtering vil kunne gøres på få minutter.
Proceduren svarer til den lovpligtige månedlige indberetning af lønoplysninger til eIndkomst.

Indberetning gælder (næsten) alle medarbejdere

Det er obligatorisk at indberette til ACF for alle overenskomstdækkede medarbejdere, der får udstedt et feriekort.

Det er kun funktionærer, som ikke er overenskomstdækkede samt medlemmer af Lederne, som I ikke skal indberette om til ACF. I skal afregne feriepenge for disse to grupper medarbejdere til FerieKonto.

I skal først indberette feriedata til ACF for fastlønnede (dvs. funktionærlignende eller funktionærer), der får udstedt feriekort i forbindelse med fratrædelse, når feriekortet skal udstedes.

Kom godt i gang med indberetning

I skal bestille en adgangskode, uanset om I selv indberetter oplysningerne manuelt eller via jeres lønsystem, eller om jeres lønservicebureau eller revisor løbende indberetter data.

Gå ind på www.eferiekort.dk

  1. Gå ind i fanebladet "Virksomhed" og bestil adgangskode. Husk det brugernavn, I vælger. Det vil ikke fremgå af brevet med jeres adgangskode.
  2. Når I har modtaget adgangskoden med posten, kan I logge ind. Brevet sendes af sikkerhedsmæssige årsager til den ”juridiske enhed”.
  3. Hvis der opstår tvivlsspørgsmål, vil der være hjælp at hente under FAQ (ofte stillede spørgsmål), der er samlet i underafsnittene ”virksomheder”, ”lønmodtagere” og ”systemudbydere”. De fleste har behov for at læse alle tre grupper af spørgsmål og svar. Gå også ind under punktet "Kernespørgsmål" og se yderligere vejledninger.
Medlem af DI? Brug vores standarder
DI har udarbejdet en vejledning til eferiekort:
PUBLICERET: 02-10-2012 OPDATERET: 27-10-2017