På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Ret til at bortvise medarbejder efter illoyalt brev til kunde

BORTVISNING. En medarbejder havde sendt et brev med urigtige og grove beskyldninger om dårligt arbejdsmiljø til en af virksomhedens kunder. Byretten var enig med virksomheden i, at medarbejderens illoyale opførsel gav ret til at bortvise hende.

Virksomhed beskyldt for dårligt arbejdsmiljø

En medarbejder stævnede virksomheden for knap 400.000 kr., fordi hun påstod, at hun var blevet uberettiget bortvist.

Baggrunden for bortvisningen var, at virksomheden modtog en kopi af et brev, som var sendt til virksomhedens kunde. Brevet indeholdt urigtige og grove beskyldninger mod virksomheden om blandt andet dårligt arbejdsmiljø og trusler mod medarbejdere mv.

Brev førte til bortvisning

Brevet angav at være skrevet af de ansatte medarbejdere, uden at der var nogen underskrifter i brevet.

Da virksomheden fandt ud af, at en navngiven medarbejder stod bag brevet, bortviste virksomheden straks den pågældende medarbejder.

Nægtede kendskab til brev

Medarbejderen hævdede under sagen for byretten, at hun ikke havde skrevet eller sendt det pågældende brev. Hun påstod også, at brevet efter sit indhold ikke var illoyalt og derved heller ikke potentielt var skadeligt for virksomheden.

Virksomhed frifundet

Byretten fandt det bevist, at medarbejderen stod bag brevet, og at det efter sit indhold var illoyalt og potentiel skadeligt for virksomheden.

Da medarbejderen ikke i tilstrækkelig grad havde rejst de arbejdsmiljømæssige udfordringer, som hun syntes var til stede, direkte over for ledelsen, fandt byretten, at virksomheden havde ret til at bortvise hende.

DI førte sagen for virksomheden.

Medarbejderen har anket dommen til landsretten.

DI's råd
Sagen viser, at en medarbejder ikke kan ytre sig illoyalt til virksomhedens kunder, uden at det kan få alvorlige konsekvenser for deres ansættelsesforhold. Det er dog en konkret vurdering af ytringerne, der foretages ved domstolene, så søg altid DI´s rådgivning, inden I skrider til bortvisning.
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.
PUBLICERET: 27-04-2015 OPDATERET: 06-03-2017