På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Ret til at bortvise plejehjemsassistent efter illoyalt brev til kunde

BORTVISNING. En medarbejder havde sendt et brev med urigtige og grove beskyldninger om dårligt arbejdsmiljø til en af virksomhedens kunder. Byretten var enig med virksomheden i, at medarbejderens illoyale opførsel gav ret til at bortvise hende. Østre Landsret har nu stadfæstet dommen.

Virksomhed beskyldt for dårligt arbejdsmiljø

En medarbejder stævnede virksomheden for knap 400.000 kr., fordi hun påstod, at hun var blevet uberettiget bortvist.

Baggrunden for bortvisningen var, at virksomheden modtog en kopi af et brev, som var sendt til virksomhedens kunde. Brevet indeholdt urigtige og grove beskyldninger mod virksomheden om blandt andet dårligt arbejdsmiljø og trusler mod medarbejdere mv.

Brevet var afsendt få dage efter, at medarbejderen havde fået en skriftlig advarsel. Den havde hun dels fået, fordi hun havde nægtet at udføre arbejdsopgaver, der var pålagt hende efter en omorganisering, og dels fordi hun havde anvendt en uacceptabel tone og sprogbrug over for sin leder og kollegaer.

Brev førte til bortvisning

Brevet angav at være skrevet af de ansatte medarbejdere, uden at der var nogen underskrifter i brevet.

Da virksomheden fandt ud af, at en navngiven medarbejder stod bag brevet, bortviste virksomheden straks den pågældende medarbejder.

Nægtede kendskab til brev

Medarbejderen hævdede under sagen, at hun hverken havde skrevet eller sendt det pågældende brev. Hun påstod også, at brevets indhold ikke var illoyalt og derved heller ikke potentielt var skadeligt for virksomheden.

Virksomhed frifundet

Østre Landsret fandt det bevist, at det var medarbejderen, som havde skrevet brevet.

Landsretten afgjorde, at medarbejderen med brevet til virksomhedens kunde groft tilsidesatte sin loyalitetsforpligtelse over for virksomheden, der få dage forinden havde givet hende en skriftlig advarsel på grund af hendes adfærd. Derfor var det i orden, at virksomheden bortviste medarbejderen.

Byretten var kommet til det samme resultat.

DI førte sagen for virksomheden.

DI's råd
Sagen viser, at en medarbejder ikke kan ytre sig illoyalt til virksomhedens kunder, uden at det kan få alvorlige konsekvenser for ansættelsesforholdet. Det er dog en konkret vurdering af ytringerne, der foretages ved domstolene, så søg altid DI´s rådgivning, inden I skrider til bortvisning.
08. august 2016
OPSIGELSER. Der kan være mange grunde til, at man må sige farvel til en medarbejder. Skal en medarbejder f.eks. opsiges, suspenderes eller bortvises, kan I på di.dk hente skabeloner til, hvordan sådanne skrivelser til medarbejdere kan formuleres, så I er sikre på, at I får alle væsentlige oplysninger med.
22. juni 2016
En tekniker hos et teleselskab indhentede telefonnummeret på en kunde, som var i besiddelse af medarbejderens søns stjålne mobiltelefon. Medarbejderen ringede til kunden og truede med politianmeldelse. Bortvisning var herefter berettiget.
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.
PUBLICERET: 06-09-2016 OPDATERET: 27-02-2017