På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

I orden at chauffør ikke slettede sine kommentarer på Facebook

OPSIGELSE. Det var ikke sagligt at opsige en buschauffør, fordi han nægtede at slette nogle  kommentarer på Facebook. Det var Vestre Landsret enig med byretten i.
Modelfoto: Colourbox

Kaos på den lokale banegård

Chaufføren havde kommenteret et billede på en anden brugers profil på Facebook. Billedet viste en hændelse på den lokale banegård, hvor chaufføren i sin arbejdstid havde placeret sin bus bag ved en personbil, der var parkeret på busholdepladsen.

Chaufførens kommentarer havde givet anledning til debat på tråden. Her fremgik det, at nogen mente, at chaufføren havde frihedsberøvet kvinden i personbilen ved at indespærre hende, og at chaufførens handlinger var politiarbejde.

I de følgende kommentarer forsvarede chaufføren sig og anførte blandt andet, at han blot havde forklaret kvinden, hvor man måtte parkere, og at det var kundeservice og ikke politiarbejde.

Slet eller bliv opsagt

Chaufføren havde skrevet kommentarerne fra sin åbne Facebook-profil. Her fremgik det, at chaufføren var ansat hos virksomheden. Eksempelvis var han ofte tjekket ind på arbejdspladsen og havde lagt billeder op på sin profil af sig selv i virksomhedens uniform.

Virksomheden bad chaufføren om at fjerne sine kommentarer, da virksomheden blandt andet ikke var enig i, at hændelsen var udtryk for kundeservice.

Virksomheden bad også en række andre chauffører, der havde skrevet kommentarer på tråden, som virksomheden ikke kunne stå inde for, om at slette deres kommentarer.

Mens de øvrige chauffører slettede deres kommentarer, nægtede chaufføren i den konkrete sag at slette alle sine kommentarer. Han slettede kun et opslag, som klart kunne misforstås. Derfor blev chaufføren opsagt med overenskomstmæssigt varsel.

Ikke grund til opsigelse

Hverken byretten eller landsretten var enige i, at der var tilstrækkelig grundlag for at opsige chaufføren. De lagde blandt andet vægt på, at ingen af udtalelserne, efter rettens opfattelse, ud fra en neutral betragtning omtalte virksomheden negativt, og at virksomhedens navn ikke var skrevet i kommentarerne.

Der blev udtrykkeligt af landsretten lagt vægt på, at opsigelsen af chaufføren kun var sket, fordi han ikke ønskede at slette alle sin kommentarer. Han var ikke blevet opsagt, fordi han havde parkeret bussen, som han gjorde, eller fordi han havde skrevet den ene kommentar, der indrømmet af chaufføren kunne misforstås. Og de resterende kommentarer var ifølge både byretten og landsretten ikke nok til, at han havde brudt virksomhedens politik om sociale medier eller i øvrigt havde været illoyal over for virksomheden.

Chaufføren fik derfor en godtgørelse, der svarede til lidt mere end 5 ugers løn, for usaglig afskedigelse efter hovedaftalen.

DI førte sagen for virksomheden både i byretten og Vestre Landsret.

DI's råd

Det er vigtigt, at I som virksomhed har en politik for jeres medarbejderes adfærd på sociale medier, og at jeres medarbejdere forstår, hvad de må og ikke må på de sociale medier.

Det er for eksempel en god idé at forklare dem, hvorfor det kan være uhensigtsmæssigt med opslag, der drejer sig om virksomheden, hvor sådanne opslag f.eks. kan resultere i såkaldte ”shitstorme” på de sociale medier.

Sagen viser konkret, at I som virksomhed skal være påpasselig med at opsige eller bortvise medarbejdere pga. deres adfærd på sociale medier. Opslaget skal have en vis grovhed, før I som virksomhed kan sanktionere en medarbejder pga. et opslag.

Så kontakt DI for rådgivning, hvis der opstår spørgsmål pga. medarbejderes brug af sociale medier.

Nyheden er skrevet på grundlag af Vestre Landsrets dom af 26. september 2018 i sag BS-814/2018 samt dom af 11. december 2017 fra Retten i Herning.
17. april 2018
OPSIGELSE. Det var ikke sagligt at opsige en chauffør på grund af kommentarer i en tråd på Facebook, selv om chaufføren var blevet bedt om at fjerne kommentarerne, inden virksomheden opsagde ham. Det konkluderede Retten i Herning.
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.
PUBLICERET: 24-10-2018 OPDATERET: 23-10-2018