På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Bortvist for at bryde reglerne ved at flyve med datter som blind passager

BORTVISNING. En pilot begik bevidste og alvorlige brud på reglerne, da han lod sin datter flyve med som blind passager på et ikke-passagerfly. Derfor valgte flyselskabet at bortvise ham, men ifølge voldgiftsretten havde en opsigelse været nok.  
Modelfoto: Colourbox

Blind passager

I forbindelse med en flyvning fra Danmark til et ikke-EU-land valgte en pilot at lade sin datter flyve med som passager på en ikke-passagerflyvning. Piloten lod datteren flyve uden billet, boardingkort eller anden gyldig rejselegitimation og uden at sikre, at hun blev registreret som passager. Pilotens datter var altså om bord på flyet som blind passager.

Piloten førte desuden datteren uden om paskontrollen og brød reglerne om brug af ID-kort til lufthavnen.

Piloten blev bortvist

Da flyselskabet opdagede det, suspenderede de piloten, mens de undersøgte, hvad der var sket under den pågældende flyvning. Virksomheden indkaldte desuden piloten til et møde for at udrede omstændighederne, hvor han valgte at lade sig repræsentere af sit fagforbund.

Efter mødet bortviste flyselskabet piloten for groft at have misligholdt ansættelsesforholdet ved at udnytte sin position for egen vindings skyld.

Krav om at få jobbet tilbage

Piloten gik til sit forbund, som ikke mente, at der var tale om grov misligholdelse af ansættelsesforholdet. De hævdede, at der var tale om en uberettiget bortvisning.

Forbundet krævede, at piloten fik mulighed for at genindtræde i sin stilling med virkning fra bortvisningsdagen, eller hvis det ikke kunne lade sig gøre, at virksomheden blev dømt til at betale erstatning for uberettiget bortvisning, som svarede til lønnen i den overenskomstmæssige opsigelsesperiode, fratrædelsesgodtgørelse samt en godtgørelse for usaglig opsigelse.

Det afviste flyselskabet, og sagen endte med en faglig voldgift.

Normalt bortvisning, men ikke her

Dommeren slog i sin afgørelse fast, at piloten havde gjort sig skyldig i en række bevidste og alvorlige regelbrud, herunder brud på væsentlige sikkerhedsforskrifter. Derudover slår afgørelsen fast, at piloten havde handlet illoyalt i forhold til sin kaptajnskollega. Piloten havde af disse grunde væsentligt misligholdt ansættelsesforholdet, hvilket som udgangspunkt vil kunne føre til bortvisning.

Piloten havde dog næsten 25 års anciennitet samtidig med, at der var tale om en enkeltstående, helt særlig og atypisk situation. Derfor afgjorde dommeren, at virksomheden alene havde været berettiget til at opsige ham.

DI førte sagen for virksomheden.

PUBLICERET: 15-08-2018 OPDATERET: 14-08-2018