På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Let at ansætte EU-borgere

INTERNATIONALE MEDARBEJDERE. Det er let at overskue reglerne for ansættelse af medarbejdere fra EU til danske virksomheder. Læs her, hvad du skal være opmærksom på som arbejdsgiver.
Modelfoto: Colourbox

Ansættes som dansk medarbejder

Medarbejdere med statsborgerskab i et EU-/EØS-land og i Schweiz har automatisk ret til at arbejde i Danmark på lige fod med danske statsborgere. Det kræver altså ikke en arbejdstilladelse.

Medarbejdere skal ansættes på samme vilkår som tilsvarende danske medarbejdere, både i forhold til overenskomster og øvrige ansættelsesvilkår.

Statsborgere fra andre lande (tredjelande) må derimod kun arbejde i Danmark, hvis de har en gyldig arbejds- og opholdstilladelse.

Tjek passet og tag en kopi

Medarbejderens statsborgerskab fremgår af passet. Tjek passet og gem en kopi under hele ansættelsen. Det er virksomhedens dokumentation for, at medarbejderen er statsborger inden for EU/EØS eller i Schweiz og derfor ikke behøver en arbejdstilladelse.

Medarbejderen skal registrere sig hos Statsforvaltningen

EU-borgere, der arbejder i Danmark i mere end 3 måneder, skal registreres hos Statsforvaltningen (EU-ophold). Statsborgere i Finland, Island, Norge og Sverige er fritaget for at skulle registreres hos Statsforvaltningen.

Det er medarbejderens pligt at få et registreringsbevis. Der skal søges inden tre måneder fra indrejsedagen og tidligst 30 dage før 1. arbejdsdag. Det kræver personligt fremmøde af medarbejderen på Statsforvaltningen.

Kopi af registreringsbevis

Medarbejderen må dog gerne gå i gang med at arbejde, selv om han endnu ikke er registreret.  Foruden kopi af passet er det en god idé, at virksomheden gemmer en kopi af registreringsbeviset som dokumentation for, at medarbejderen er registreret korrekt som arbejdstager i Danmark.

Skattekort

Hvis medarbejderen skal betale skat i Danmark, skal han have et skattekort. På samme ansøgning kan man registrere sig på en adresse i Danmark og få et CPR-nummer.

Medarbejderen kan tidligst ansøge om skattekort 60 dage før 1. arbejdsdag, og man kan først blive registreret på en adresse i Danmark og få sit CPR-nummer, når man er registreret hos Statsforvaltningen.

Saml det hele hos International Citizen Service

I de fire største byer, København, Aarhus, Aalborg og Odense, findes der International Citizen Service. Her kan medarbejderen på én gang registrere sig hos Statsforvaltningen, ansøge om skattekort og få et CPR-nummer. 

DI's råd

Virksomheder skal sikre sig, at der er tale om en statsborger fra et EU-/EØS-land eller fra Schweiz, og det kan kun ske ved at se medarbejderens pas.

Passet er dokumentation for, hvor medarbejderen har statsborgerskab, og det er statsborgerskabet, der afgør, om medarbejderen automatisk har ret til arbejde i Danmark eller om det kræver en særskilt arbejdstilladelse.

Kontakt DI, hvis I er i tvivl om, om en medarbejder har ret til at arbejde i Danmark.

PUBLICERET: 19-09-2018 OPDATERET: 18-09-2018