På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Intet ansvar for løn til ansat hos underleverandør

INTET KÆDEANSVAR. En transportvirksomhed havde intet ansvar for løn til en medarbejder hos en underleverandør, selv om den ansatte tilsyneladende havde været i tvivl om, hvor hun var ansat.
Modelfoto: Colourbox

Arbejdsgiver for underleverandørs chauffør?

En tidligere teamleder hos en transportvirksomhed var startet som selvstændig vognmand. Efter opstart var han begyndt at køre som selvstændig underleverandør for transportvirksomheden. I den forbindelse havde vognmanden forpligtet sig til, at hans chaufførers tøj og hans biler skulle være forsynet med transportvirksomhedens logo.

Tvisten i sagen handlede om, hvorvidt vognmandens nye, kvindelige chauffør, berettiget kunne tro, at hun havde været ansat hos transportvirksomheden og dermed havde ret til løn og overenskomstvilkår i transportvirksomheden.

Arbejdsretlig identitet?

Forbundet påstod, at fordi vognmanden tidligere havde været teamleder hos transportvirksomheden, og fordi den kvindelige chauffør kørte rundt med transportvirksomhedens logo, var det rimeligt, at kvinden troede, at hun var ansat i transportvirksomheden. Der var ikke tydeliggjort overfor omverdenen, at de chauffører, der kørte for transportvirksomheden, i virkeligheden var ansat hos underleverandører.

Desuden fremhævede forbundet, at det var transportvirksomheden, der havde stået som arbejdsgiver på timesedlerne, og som havde taget imod sygemeldinger fra chaufførerne.

Forbundet rejste derfor sag imod transportvirksomheden med krav om bod for brud på overenskomsten, skyldig løn og manglende ansættelsesbevis.

Den, der bestemmer, er nok chefen

Vognmanden forklarede i sagen, at det var ham, der havde den daglige kontakt med den kvindelige chauffør om, hvilke arbejdsopgaver der skulle udføres. Hun skulle også sygemelde sig hos vognmanden, men af hensyn til planlægning skulle den daglige leder hos transportvirksomheden også orienteres.

Vognmanden havde derfor den fulde ledelsesret over chaufføren formelt på grund af vognmandskontrakten og reelt som følge af den daglige ledelse og kontakt med medarbejderen.

Ingen sammenhæng mellem transportvirksomhed og vognmand

På baggrund af dette kom retten frem til, at der ikke i den konkrete sag var arbejdsretlig identitet mellem transportvirksomheden og vognmanden, samt at vognmanden under alle omstændigheder ikke havde haft bemyndigelse til at indgå ansættelseskontrakter på transportvirksomhedens vegne.

Retten lagde særlig vægt på, at transportvirksomheden ikke havde udbetalt løn, ikke havde udleveret eller talt med chaufføren om ansættelsesbevis, og at den udleverede kontrakt havde angivet vognmanden som arbejdsgiver.

DI var ikke involveret i sagen.

DI's råd

Sagen viser, at virksomheder som udgangspunkt ikke er ansvarlige for deres underleverandørers ansatte, selv om disse bærer virksomhedens logo eller skal orientere virksomheden, når de er syge, så længe virksomheden ikke står for den daglige ledelse og ikke betaler løn.

Virksomheder bør dog sikre sig, at det er tydeligt, at der ikke foreligger et ansættelsesforhold med underleverandørers ansatte, evt. ved at kræve, at der udleveres ansættelsesbevis så forvirring undgås.

Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.
PUBLICERET: 04-06-2018 OPDATERET: 12-06-2018