På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Personalehåndbog

Det er en god idé, at virksomheden udarbejder en personalehåndbog, hvori vigtige retningslinjer og oplysninger fremgår. Virksomheden skal orientere medarbejderne om væsentlige ændringer i personalehåndbogen og evt. drøfte ændringerne i samarbejdsudvalget.

En personalehåndbog er et hæfte, en mappe eller en side på virksomhedens intranet, hvor en række nyttige informationer om forhold på virksomheden er samlet.

En personalehåndbog er ikke en lokalaftale, men et informationskatalog over retningslinjer, som ensidigt er fastsat af virksomheden som en del af ledelsesretten.

Nye medarbejdere skal orienteres om og sikres adgang til personalehåndbogen.

Virksomheden bør henvise til personalehåndbogen i ansættelsesaftalerne.

Det er ikke et krav at have en personalehåndbog, men det er ofte en god idé.

Personalehåndbogen skal indeholde retningslinjer og personalepolitikker

Personalehåndbogen bør indeholde relevante oplysninger og retningslinjer, som medarbejderne skal kende. Personalehåndbogen kan også indeholde personalepolitikker.

Personalehåndbogen kan for eksempel indeholde:

  • Regler for håndtering af sygdom, herunder procedure for sygefraværsmelding
  • Retningslinjer for fejring af mærkedage
  • Retningslinjer for efteruddannelse
  • Retningslinjer for handel med værdipapirer
  • Alkoholpolitik 
  • Rygepolitik
  • IT- og e-mailpolitik 
  • Rejsepolitik.
Er du medlem af DI, kan du se vejledninger om personalepolitikker:
PUBLICERET: 20-11-2012 OPDATERET: 30-10-2017