På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Vind fremtiden - gentænk din organisation

Hvis din virksomhed skal overleve fremadrettet skal det digitale element være inkluderet i din strategi - så klar er udmeldingen fra chef for Ledelsesudvikling og Produktivitet, Kinga Szabo Christensen, fra Dansk Industri.

Af Chefkonsulent, Thomas Skelbo, DI

Den digitale transformation har stor indflydelse på, hvordan virksomheder skal være indrettet organisatorisk og ledes fremadrettet for at opretholde konkurrenceevnen. Det handler om at åbne op for organisationen og undersøge hvordan man i højere grad kan samarbejde med kunderne og bringe nytænkning ind i strategien. Åbenhed og inklusion af eksterne interessenter giver virksomheder muligheden for at blive inspireret, integrere ny teknologi i forretningsmodellen og potentielt øge konkurrencedygtigheden.

Åbenhed er et succeskriterium for digital transformation, for virksomheder skal organiseres anderledes for at lykkes. Susanne Odgaard, leder for Disruptors Academy hos konsulentfirmaet DareDisrupt, understreger dette: For at følge med udviklingen forsøger de mest innovative virksomheder at omorganisere for at eksperimentere med nye teknologier, nye forretningsmodeller og nye måder at samarbejde med kunder på.

Susanne Odgaard eksemplificerer det ved at fremhæve to succesfulde virksomheder, der begge er kendt for deres store innovationskapacitet; LEGO og deres nye X-lab i Billund samt AIRBUS' innovationscenter i Hamburg. Begge virksomheder er kendt for nytænkning og for at integrere de nyeste teknologier såsom 3D-print og virtual reality, imens de kontinuerligt arbejder med kerneforretningen.

Fremtidens måder at organisere sig på spirer frem alle steder. Blandt andet har det britiske Design Thinking bureau, Normally, indført en 4-dages arbejdsuge. Efter implementeringen af Normallys 4-dages arbejdsuge, er deres omsætning fordoblet tre år i træk, understreger Susanne Odgaard.

Fremtidens ledelse

Når virksomheder omorganiserer sig som et resultat af den digitale transformation, kræver det også en gentænkning at den måde, ledelse skal drives på i fremtiden. Ledere står ofte i en situation hvor de skal have fokus på kerneforretningen, samtidig med at de skal finde nye forretningsområder og udviklingsmuligheder – og det kan være udfordrende og ikke mindst krævende.

Hvis man skal skære fremtidens ledelse ind til benet, så handler det om at kunne balancerer mellem en detaljeorienteret tilgang til forretningen, samtidig med at tænke visionært. Det handler altså om, at mestre radikal innovation samtidig med, at have et øje på kerneforretningen og de nødvendige forbedringer herunder siger Susanne Odgaard og forsætter: Lederen skal drive organisationskulturen og har blandt andet til opgave at sikre, at virksomhedens strukturer baner vejen for den nye udvikling i virksomheden. For eksempel har virksomheden Autodesk i Rotterdam skabt en stærk drivkraft blandt medarbejdere ved at omdøbe deres “Research & Development-afdeling” til “Risk & Determinism”. Denne ændring sender et klart signal om at medarbejderne skal tage mere risikofyldte beslutninger, siger Susanne Odgaard afslutningsvis.

Bliv inspireret og besøg fremtidens virksomheder med DI og DareDisrupt

Kan du lære noget af blandt andre LEGO, AIRBUS, Autodesk og Normally? Tag med DI og DareDisrupt på inspirations- og strategituren ”Fremtiden rundt på 5 dage”. Turen er et unikt tilbud til medlemsvirksomhederne i DI. På fem dage besøger vi førende virksomheder i København, Odense, Billund, Hamburg, Rotterdam og London, samtidig med at vi i fællesskab arbejder med din strategi og får inspirerende oplæg og sparring fra eksperter.

Når virksomheder omorganiserer sig som et resultat af den digitale transformation, kræver det også en gentænkning at den måde, ledelse skal drives på i fremtiden.
Har du et spørgsmål?
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3885
Mobil: +45 2467 2215
E-mail: thskdi.dk
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.