På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

“To lead or not to lead, that is the question” - vil du frygte eller omfavne curling-generationen?

Kinga Szabo Christensen blogger om generation Z og om, hvorfor personlige relationer stadig vinder over de digitale.

Af Kinga Szabo Christensen, Chef for Ledelsesudvikling og Produktivitet, DI

Debatten om ledelse af de unge er blusset op igen. Det er et tema mange af vores medlemsvirksomheder -og jeg personligt - er meget optagede af. Frygten for at de nye generationer ikke vil ledes af os ’gamle’ er en myte, jeg møder tit, og noget jeg gerne vil afmystificere i debatten. Lad os omfavne generation Z frem for at frygte dem.

Det er et faktum, at mange af vores medlemsvirksomheder oplever indtræden af den første generation af digitalt indfødte, og der er atter jagt efter de unge talenter blandt danske virksomheder. Arbejdsstyrken i hele verden bliver mere og mere nuanceret, og flere generationer med forskellige karakteristika begynder at arbejde sammen på tværs. Derfor er det også meget naturligt, at danske ledere er optaget af, hvad det kræver ledelsesmæssigt at få generation Z, der er mellem 15 og 25 år i dag, til at arbejde sammen med de ældre generationer.
Vi må ikke underkende, at de digitalt indfødte har en enorm konkurrencefordel: de er hjemme i den digitale verden. Men de er også vant til at blive kaldt ”curlingbørn”.  De fleste af denne generation er vant til at være i centrum, har fået medbestemmelse i alt på hjemmefronten og hører til et privilegeret segment, der har høje krav til arbejdspladsen, deres leder og meningen i jobbet. Og det skal vi imødekomme, fordi de unge mennesker har meget at byde på og har et stort potentiale, hvis fremtidens ledere forstå, hvordan de skal ledes. Jeg tror på, at der kan opstå magiske resultater, hvis man sætter forskellige generationer sammen om en opgave.

Copenhagen Business Academy har for nyligt lavet en undersøgelse, hvor erhvervsakademiet lavede 16 dybdeinterviews med unge medarbejdere fra generation Z og tilsvarende 16 dybdeinterviews med deres ledere. Undersøgelsen viser, hvad jeg selv oplever i min daglige ledelse af 40 ansatte, hvoraf en del tilhører generation Z. For de unge handler det stadig om tætte relationer, anerkendelse, feedback og ikke mindst meningsskabelse på arbejdspladsen – og det kan vi som ledere give dem.
Vi må nuancere debatten om de unge, fordi de grundlæggende ikke er så forskellige fra andre generationer, selv om de er vokset op med mobiltelefon, internet og sociale medier. De menneskelige mekanismer er ikke ændret blot, fordi den nye teknologi har gjort sit indtog i alle dele af deres liv. Teknologien bliver brugt og udnyttet, men de grundlæggende mekanismer i ledelse er de samme for de fleste, nemlig at skabe motivation via anerkendelse, feedback og klar rammesætning.
Min holdning til ledelse er, at alle mennesker i enhver generation skal ledes forskelligt, fordi alle mennesker er forskellige. Ifølge undersøgelsen vinder de personlige relationer på arbejdspladsen stadig over de digitale relationer. Vi skal derfor lade være med at tro, at ledelse af de unge skal være revolutionerende anderledes end ledelse af ældre. Lad os alle omfavne generation Z frem for at frygte dem!
 

Vi må nuancere debatten om de unge, fordi de grundlæggende ikke er så forskellige fra andre genera-tioner, selv om de er vokset op med mobiltelefon, internet og sociale medier.
KINGA SZABO CHRISTENSEN, DI
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.
Har du et spørgsmål?
Kontakt image
Chef Ledudvikl & Produktivitet
Tlf: +45 3377 3905
Mobil: +45 2949 4699
E-mail: kiszdi.dk
PUBLICERET: 01-05-2018 OPDATERET: 01-05-2018