På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Sådan målretter du din lean indsats

Mange virksomheder oplever lean som kompliceret og uoverskueligt med problemer og projekter, der bare hober sig op uden at blive løst. Men i stedet for at forkaste leanindsatsen vil jeg her give tre konkrete bud på, hvordan du målretter ressourcerne og henter gevinsterne.

Af chefkonsulent Peter Lager, DI

Stop for rødt
Vi er afhængige af at få vores produkter og services ud til kunden hurtigst muligt og i rette kvalitet. Det er derfor af største, vigtighed at vi etablerer en hurtig og effektiv måde at opdage, når der opstår problemer i leveringen. For at give overblik vil vi anbefale, at I etablerer en måltavle med en tilhørende forhindringstavle, så I allerede ved dagens begyndelse kan se, hvor der er udfordringer. Herefter kan ledelsen sætte ind med dedikerede ressourcer til problemløsning, før problemerne vokser jer over hovedet. Husk at opfølgning er meget vigtig, så I får skabt stabilitet og undgår at problemet opstår igen.

Gør det simpelt og nærværende
Lean fungerer bedst, når indsatsen foregår i gulvhøjde (gemba) og involverer medarbejderne. Det kræver som oftest, at vi skal overveje vores virkemidler, så vi ikke pr. automatik ruller ud med det store excel ark. Nogle gange handler det bare om at gå ud og observere og stille de rigtige spørgsmål og få medarbejderne til at komme med ideerne. Når ideen er afprøvet, kan en smartphone nemt lave en visuel standard, som hænges op ved processen og uploades i kvalitetssystemet. Jo hurtigere vi kan rykke fra problem til løsning og implementering, jo sjovere er det for alle at være en del af.

Brug audit til at prioritere nye indsatser
Når I har været i gang med lean i et stykke tid, kan man godt blive lidt ”blind” for den rigtige prioritering af nye indsatsområder. Her kan et auditværktøj være en stor hjælp, så I både får kigget fremad mod nye mål og samtidig fastholder de eksisterende standarder.
Sidste efterår deltog Lean Manager Peter Michelsen fra Implast Nobia A/S på DI’s kurset DI’s Videregående Lean Facilitator. Peter Michelsen deler her ud af sine erfaringer med anvendelsen af ”audit matrix” som guide på leanrejsen;

Nobias audit matrix er en plan for de ting, vi skal arbejde med for at nå forskellige modenhedsniveauer. Det er en rigtig god støtte, som viser en vej og hjælper os med at prioritere og sikrer, at vi kommer i mål med de ting, vi sætter i søen. I starten var vi lidt for forhippede på at få en god score i planen, men nu er vi blevet meget bedre til at sikre forankring og holde scoren op mod reelle forandringer, siger Peter Michelsen, Implast Nobia A/S

Peter Michelsen fortsætter: Det er min og ledelsens opgave at sørge for momentum i planen. Så i forbindelse med en hjemmeopgave på kurset, fokuserede jeg på det første auditpunkt om ”organisatorisk udvikling”. I den forbindelse gav kurset gode input til hvordan vi sammensætter vores teams, så de performer bedst muligt. Vi har fået lavet nogle mere konkrete beskrivelser på roller og ansvar i teamet, så det bliver helt skarpt, hvad der forventes af dem og dermed også, hvornår de lykkes.

Med matricen bliver prioriteringen konkret. En god reminder om at lean tager lang tid, og man skal passe på ikke kun at gå efter de hurtige sejre og lade sig forblænde af kortsigtede målsætninger.

Jo hurtigere vi kan rykke fra problem til løsning og implementering, jo sjovere er det for alle at være en del af.

Kontakt image
Fagleder for Produktivitet
Tlf: +45 3377 3843
Mobil: +45 3016 6529
E-mail: pecmdi.dk
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.