På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

De 10 vigtige ledelsesdilemmaer

11 virksomheder, 50 ledere, forskere fra CBS, AAU, SDU og konsulenter fra NOCA og DI arbejder lige nu sammen om at skabe og identificere best practice, når ledelse bliver komplekst. Problemer er ikke altid bare problemer, der kan løses, men derimod ofte dilemmaer, som ledere skal kunne manøvrere i.

Af Chefkonsulent Danielle Bjerre Lyndgaard, DI

Projektet har blandt andet til formål at inspirere og hjælpe ledere i danske virksomheder til at lykkes i en verden præget af valg og fravalg. Projektet er finansieret af Industriens Fond.

Hvad gør du, når dine medarbejdere forventer hurtige og entydige beslutninger. Hvordan undgår du ikke bare at træffe en hurtig og måske middelgod beslutning, men i stedet bruge lidt tid på at få foldet alle facetterne af dilemmaerne ud og finde den balance i dine beslutninger, der giver bedst mening? Og hvordan tillader du dig selv at ændre i den balance, måske flere gange i træk, efterhånden som virkeligheden udvikler sig? Tillader du dig selv at blive klogere hen ad vejen?

Det giver vi dig gode råd og inspiration til i den første bog, som allerede nu er tilgængelig - gratis - for alle med interesse i emnet. Til efteråret 2018 kommer endnu en bog, som vil være fuld af alle de gode eksempler, cases og værktøjer, som de mange virksomheder og ledere i projektet lige nu er i fuld gang med at skabe, i en lang række individuelle projekter med fokus på dilemmaledelse i praksis.

Skærpede krav og forventninger til god ledelse

Det er ikke nyt, at ledelse rummer en række dilemmaer, men der er en tendens til, at ledelsesopgaven i stadig stigende grad ikke handler om at vælge mellem enten-eller, men om at kunne balancere med både-og. Det betyder, at kompleksiteten stiger, og at du som leder i højere og højere grad skal kunne blæse og have mel i munden på samme tid. Og det er som bekendt ikke helt nemt, ligesom det typisk ikke opleves som hverken behageligt eller for den sags skyld synderlig elegant at sætte sig mellem to stole. Men det er præcis det, du skal kunne for at lykkes med dilemmaledelse.

For at kunne lykkes som leder, er det vigtigt at opbygge en form for generel kompetence til at kunne håndtere dilemmaer, der ’ikke går væk’. En kompetence til at kunne mestre bevidst at sætte sig mellem to stole og vælge mellem pest og kolera på én og samme tid. Men også en evne og robusthed til at kunne acceptere det, der ikke kan forandres og samtidig forandre det, der kan. Samt ikke mindst at stole på sin egen evne til at se forskel på de to situationer.

I bogen, som du kan downloade gratis her, kan du hente inspiration til at arbejde med de 10 ledelsesdilemmaer.

DI's strategiske lederuddannelse
Er du en erfaren leder med styr på de grundlæggende ledelses-værktøjer? Har du et medansvar for at eksekvere på virksomhedens strategiske mål?  Uddannelsen giver dig indsigt og værktøjer, der styrker din handlekraft og autenticitet som leder og skærper dit strategiske fokus. Læs mere her.
Det er ikke nyt, at ledelse rummer en række dilemmaer, men der er en tendens til, at ledelses-opgaven i stadig stigende grad ikke handler om at vælge mellem enten-eller, men om at kunne balancere med både-og.
CHEFKONSULENT DANIELLE BJERRE LYNDGAARD, DI

Bogen ’Ledelses-dilemmaer – strejftog gennem faglitteraturen’ kan downloades gratis her.

Har du et spøgrsmål?
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3809
Mobil: +45 2374 4244
E-mail: dbldi.dk
Vi benytter ikke din mailadresse til andet end dette nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen her.
PUBLICERET: 31-01-2018 OPDATERET: 09-02-2018