På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Shanghai

Centrum for aktiviteterne i DI-Asia Base er hovedkontoret i Shanghai. Kinas kommercielle hjerte er hjemsted for godt 24 millioner mennesker, og det er det mest modne marked i Kina, når det gælder salg af vestlige produkter og services.

Arven efter den første Opiumskrig i 1842, hvor Shanghai fik en britisk, fransk og amerikansk zone, har  bidraget til, at Shanghai er den mest åbne og vestlige af Kinas megabyer. Derfor er Shanghai også den foretrukne destination for vestlige expats i Kina.

Selv har DI-Asia Base hjemme i byens hyggelige franske kvarter.
På grund af det, i kinesisk kontekst, høje lønniveau, er det ikke industri og produktion, der, som i størstedelen af Kina i øvrigt, driver vækst og værdiskabelse. Ligesom mange andre moderne internationale storbyer,  er Shanghai et centrum for finansielle services, og det er her entreprenører fra ind- og udland i første omgang etablerer base.

Den største driver for værdiskabelse har imidlertid været ejendomsmarkedet, der er en massiv årsag til, at Shanghai i 2012 har mere end 370,000 dollarmillionærer.

Dette giver en indikation af aktivitetsniveauet over de sidste årtier, og Skyline er således imponerende. Det er ikke uden grund, at Shanghai betragtes som Asiens New York. Dette indtryk blev yderligere forstærket med afholdelsen af EXPO 2010, hvor blandt andet Den Lille Havfrue gjorde rejsen fra Langelinie.

I årene op til EXPO investerede Shanghai massivt i byfornyelse og herunder i verdens nu største Metro-netværk. Byen fremstår således som et logistisk fyrtårn for storbyer verden over, hvilket er endnu en grund til, at Shanghai for mange danske virksomheder er det helt rette sted at påbegynde forretningsaktiviteter i Kina.

    Eksempler fra Kina

    DI har stor erfaring med at hjælpe og rådgive danske virksomheder på det kinesiske marked. Se konkrete eksempler fra Kina her.

    PUBLICERET: 05-03-2013 OPDATERET: 28-06-2017