På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Junckers i Indien - En succeshistorie

Et stigende salg, kæmpe markedspotentiale, egen salgsorganisation, men uden bureaukrati og tidsrøvere i dagligdagen. Det er virkeligheden for Junckers i Indien. 
Foto: DI's kontor Delhi, der i sagens natur er belagt med smukke massive trægulve fra Junckers

Junckers, en af Europas største producenter af trægulve, har været repræsenteret i Indien via en distributør i mange år. På baggrund af et godt salg til hoteller og luksusboliger, et enormt markedspotentiale i de indiske storbyer, og et behov for at være tæt på kunderne, besluttede Junckers at gå ind i Indien med egen salgsorganisation.

Junckers var imidlertid på ingen måde interesseret i det notoriske indiske bureaukrati, der er en stor tidsrøver i en travl hverdag. Derfor indgik de i foråret 2013 en aftale med DI’s kontor i Indien, hvor DI som strategisk partner tager sig af alle de store administrative funktioner, lige fra lejeaftale til ansættelse, lønudbetaling og bilagshåndtering.

Trægulve er eksklusiv nyhed i Indien

I Danmark har der gennem mange år været en tradition for, at have trægulve i sit hjem. I Indien er traditionen dog en anden, idet inderne pga. kulturelle og klimatiske årsager har en tradition for granit- eller marmorgulve. Ifølge eksport manager Henrik Lundby Petersen har dette været en udfordring for Junckers, der ikke betegner de andre trægulvsleverandører i Indien som de primære konkurrenter,
– men derimod ser marmor- og granitgulvene i den dyre ende af prisskalaen som de største konkurrenter på markedet.

Denne udfordring kræver tålmodmodighed og fokus på kommunikation, da de potentielle købere og slutbrugere skal ’uddannes’ og vænnes til trægulvets kvaliteter og muligheder, – Når de først oplever kvaliteten af vores produkt og vores services, oplever vi en stor interesse, slår Suresh Mansukhani, Junckers’ indiske country manager, fast.

Et stort kundesegment

Junckers besidder i Indien rollen som et såkaldt ”high end product” og henvender sig derved til en speciel gruppe af potentielle kunder. Dette er en typisk situation for flere danske virksomheder på det indiske marked. Når produkter bliver produceret og eksporteret fra Europa, vil de automatisk blive anset således af prismæssige og kulturelle årsager.

– Med den voksende middelklasse samt store gruppe af ekstremt velhavende indere, er det dog langt fra et problem for de danske brands, tværtimod er det et påskønnet kvalitetstempel. Indien er et land i rivende udvikling, og den ekstremt købestærke middel- og overklasse udgør en lille del af befolkningen, men det er stadig mange millioner mennesker, der kan og vil betale for europæisk kvalitet og design, siger Kunal Singla, chef for DI’s kontor i Mumbai, hvorfra DI-medlemmer kan få hjælp til at komme godt i gang på det kæmpe store, men komplekse indiske marked.

DI's kontor i Indien
Få din egen mand i Indien. Læs mere om, hvad DI's kontor i Indien kan tilbyde her.
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 4525
Mobil: +919930562761
E-mail: kusidi.dk

Kom i gang i Indien

DIBD kender Indien og leverer forskellige services uafhængigt af, hvilken fase jeres virksomhed befinder sig i. DIBD Indien har gennem årene opbygget stor erfaring med rådgivning og etablering af danske virksomheder. Med kontor og base i Indien er vi tæt på markedet og i en optimal position til, at hjælpe store såvel som små og mellemstore virksomheder i gang.

PUBLICERET: 21-02-2014 OPDATERET: 27-10-2018