På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Søde dage i Køln

Der var stor interesse for danske high end produkter på den internationale fødevaremesse ISM i Køln. Messen har i år cirka 1650 udstillere fra 68 lande og tiltrækker cirka 38.500 besøgende fra hele verden.

På tredjedagen af årets internationale sødevaremesse ISM i Køln kan Kristian Them Hansen fra gourmet-vingummiproducenten Wally and Whiz næsten ikke få armene ned.

- Det går supergodt. Vi er et kun to år gammelt firma; det er første år, vi er med hernede, og jeg må sige, at vi virkelig er blevet positivt overraskede. Vi har fået henvendelser fra de fem største og vigtigste distributører inden for high end kategorien i Tyskland; vi har allerede lukket tre mindre handler, og vi er blevet kontaktet af distributører fra lande kloden rundt – fra Asien, Europa, Australien, Nord- og Sydamerika. Det er ret fedt, siger Wallys and Whiz’s stifter og direktør.

Kristian Them Hansen forventer at komme hjem fra den fire dage lange fagmesse med over 300 leads, som det sjællandske firma vil følge op på.

Kontakter til indkøbere

Wally and Whiz er en af de ni danske virksomheder, der har deltaget i en dansk fællesstand, arrangeret af DI Fødevarer og Bio aus Dänemark. En anden high end producent på standen er chokolade- og honningkagevirksomheden Xocolatl/Lentz, der har bestyrelsesformand Gynther Kohls i spidsen for tre udsendte til Køln. Også han er godt tilfreds.

- Det er absolut pengene og tiden værd at tage herned. Det er jo verdens største sødevaremesse, og vil man noget med eksport, skal man tage herned nogle år i træk, forklarer Gynter Kohls.

For ham drejer de fire dage på ISM sig om at få kontakter til indkøbere fra kæder og butikker, der er villige til at betale for høj kvalitet. Det er lykkedes.

- Vi har fået en hel del interessante kontakter. Nu skal vi hjem og arbejde videre med, hvordan vores produkter og emballage kan passe til deres brands, fortæller han.

Dansk fællesstand

Det er tredje år i træk, at DI Fødevarer sammen med Bio aus Dänemark har arrangeret en fællesstand på ISM med tilskud fra Eksportrådet.

- Vi har skabt en platform, med et godt mix af nogle af etablerede eksportvirksomheder som Orkla Confectionary & Snacks Denmark og Scandic Food, de lidt mindre virksomheder som Easis og næsten nystartede virksomheder som Wally and Whiz. Det skaber gode muligheder for netværk og erfaring for de udstillende virksomheder, siger Søren Falck, chefkonsulent i DI.

- Det er også interessant at se, at der bliver udstillet mange sunde snacks og high end produkter. Sødevarer er ikke længere kun slik og glitter, men også gourmetprodukter og små mellemmåltider, som man kan nyde på farten, siger Malene Aaris fra Bio aus Dänemark.

ISM har i år 1.650 udstillere fra 68 lande. Arrangørerne forventer omkring 38.500 besøgende fra 150 lande i løbet af den fire dage lange messe.

Forberedelserne til fællesstanden i 2018 er i gang

ISM i Köln er verdens største fagmesse for sødevarer. Den tiltrækker cirka 38.500 besøgende fra hele verden, og DI Fødevarer og Bio aus Dänemark er allerede gået i gang med planlægningen af fællesstanden på messen i 2018.  

Vi har fået en hel del interessante kontakter. Nu skal vi hjem og arbejde videre med, hvordan vores produkter og emballage kan passe til deres brands
GYNTHER KOHLS
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3484
Mobil: +45 3027 7292
E-mail: srfkdi.dk
PUBLICERET: 07-02-2017 OPDATERET: 08-02-2017