På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

”Det handler om at få øje på mennesket”

LF Vagt & Services har altid arbejdet målrettet med også at ansætte udsatte borgere. Denne tilgang, som altid har været naturlig for virksomheden, er i dag blevet en del af deres CSR-strategi, da det er en måde virksomheden kan differentiere sig fra andre virksomheder, forklarer LF Vagt & Services' administrerende direktør.

Af Sofie Borella Tausen

”Det var ikke vores drøm at tjene en masse penge. Drømmen var faktisk, at vi kunne gøre noget for området, og at vi kunne være med til at få uddannet nogle folk hernedefra, og at vi kunne få nogle flere i arbejde”.

Sådan fortæller Henriette Fjord Klement, administrerende direktør for LF Vagt & Services, der egentlig er to forskellige virksomheder, der ligger i Maribo på Lolland. LF Vagt er et vagtfirma, med omkring 55 ansatte vægtere, der primært beskæftiger sig med byggepladssikkerhed- og forskellige specialiserede opgaver inden for vagt- og sikkerhedsbranchen. LF Services er et vikarbureau, der leverer medarbejdere til virksomheder, som mangler arbejdskraft inden for byggeri, service og industri. Trods beliggenheden ligger 95 procent af LF Vagts opgaver i Storkøbenhavn, men størstedelen af arbejdet er stadig udført af vægtere fra Lolland og Falster.

Muligheder for både borger og virksomhed

LF Vagt arbejder målrettet med at ansætte mennesker, der af forskellige årsager har haft svært ved at blive integreret på det danske arbejdsmarked. Henriette Fjord Klements motivation udspringer blandt andet af, at hun selv har en handicappet datter, og hun håber og ønsker, at en arbejdsgiver en dag vil give hendes datter en chance.

I Henriette Fjord Klements virksomhed er der blandt andet ansat medarbejdere, der er svært ordblinde, og som derfor har følt en usikkerhed ved at varetage et job, hvor der eksempelvis skal skrives rapporter. Men det behøver medarbejderen ikke bekymre sig om i sit job hos LF Vagt, fortæller Henriette Fjord Klement:

”Flere af vores ordblinde medarbejdere har eksempelvis en fantastisk hukommelse, hvilket betyder, at vi kan bruge dem på en anden måde. Så det handler om at få øje på mennesket – alle mennesker har kompetencer” siger hun.

LF Vagt har nogle særdeles gode muligheder for at få ufaglærte folk hurtigt i arbejde, da et vagtkursus tager fire uger. Men LV Vagt giver også unge eller voksne, der gerne vil have en faglært uddannelse, mulighed for det ved at tilbyde sikkerhedsuddannelsen, der varer halvandet år.

Henriette Fjord Klement mener, at der også for virksomheder er fordele ved at satse på udsatte medarbejder. Hos LF Vagt har de meget lavt sygefravær og lav udskiftning af personalet, og det mener hun skyldes, at virksomheden har givet de udsatte nogle muligheder og chancer, de måske ikke tidligere har fået, og vigtigst af alt har de troet på mennesket.

”Vi har opdaget, at hvis vi prøver at give dem noget ansvar, og hvis vi guider dem i stedet for at give dem resultatet, vokser de helt vanvittigt,” siger hun.

Motiverede og stabile medarbejdere

I LF Services bliver der på samme måde gjort en indsats for at få udsatte mennesker i arbejde, eksempelvis håndværkeren, der er kommet til skade og derfor har været sygmeldt i en periode eller forskellige typer af flexjobbere.

”De flexjobbere, vi har haft, har været helt fantastiske. Andre siger ofte, at ’de er jo syge hele tiden’ men nej, de var syge før de kom i flexjob. Og de vil faktisk rigtig gerne arbejde, og derfor er de bare super stabile,” forklarer Henriette Fjord Klement, der samtidig fortæller, at de også arbejder med i nær fremtid at integrere flygtninge på arbejdsmarkedet.

Hun mener, at man som virksomhed bør gøre brug af de kvalifikationer, de kommer med, og at man som arbejdsgiver har pligt til at hjælpe med at få integreret flygtninge i samfundet.

”Der er masser af folk, der råber højt om, at flygtninge ikke laver noget, men det er i høj grad også virksomhedernes ansvar at sørge for, at flygtningene bliver en del af de danske arbejdsmarked. Vi har jo som arbejdsgiver netop muligheden for at gøre noget,” siger Henriette Fjord Klement.

CSR er en følelse i maven

Onsdag den 7. december blev LF Services CSR-certificeret og er således det første vikarbureau i Danmark, der er blevet CSR-certificeret. Men selvom, det er rart at have et CSR-certifikat, som omverden kan forholde sig til, ændrer det ikke på, at LF altid har arbejdet med at sætte mennesker først.

”CSR er ikke et stykke papir i en ramme. CSR er en filosofi og en følelse i maven – som vi nu også har papir på,” lyder det fra den administrerende direktør.

PUBLICERET: 16-12-2016 OPDATERET: 31-05-2017