På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Mød DI's iværksættermedlem V2C

Hvad er V2C for en virksomhed?

V2C sælger rådgivning inden for byggeri, konceptet er simplet, men vi er de eneste der har samlet alle kompetencer under samme tag, og det er efterspurgt i byggebranchen.

Vi er en blanding af uddannede ingeniører, konstruktører og arkitekter, derudover har vi alle erfaring inden for totalentreprise. Det vi sælger er forskellige kompetencer, som eksempelvis en bygherre skal bruge, uden at han nødvendigvis behøver en totalentreprise. Han kan altså plug and play i vores kompetencer alt efter, hvad han har brug for. Det kan bl.a. være risikostyring, tidsoptimering, økonomi, sikkerhed, sundhed, logistik og mande andre ting, som alt sammen skal til for at få succes med et byggeprojekt.

Ved at benytte en model som vores, hvor vi giver bygherren et samlet overblik, kan man spare 10-12% af totalomkostningerne.

Samtidig kan man hyre V2C, til at gå ind og kigge på totaløkonomi, bygbarhed og risiko, her laver vi det vi kalder en entreprenørgrænsning. Vi tager entreprenørens briller på og kigger materialet igennem, som er lavet hos arkitekter og ingeniører for at se om der er nogle huller i det. Hver gang vi har lavet de her entreprenørgrænsninger, har bygherren tjent fakta 10, så det er en god forretning at få os til at kigge på det
 

Hvordan startede jeres iværksættereventyr og hvordan er I nået til, hvor V2C er i dag?

Peer og jeg satte os sammen for første gang i december 2013, og aftalte at vi ville arbejde sammen omkring de tanker, som blev til V2C. Allerede den 6. januar 2014, kom Peer hjem til mig, i mit køkken, og V2C var etableret. Et par uger senere fandt vi et lokale i et kontorhotel. Vi blev ret hurtigt flere, og i dag har vi kontorer både i København og i Aarhus. Vi er gået fra 2 til 26 medarbejdere på lidt over 2 år.

Da vi startede V2C, tænkte vi meget over hvordan vi kunne sikre likviditet. Vi sikrede likviditeten ved at Peer og jeg ikke trak månedsløn i de første måneder. Vi var ude ret tidligt og tale med banken om at få en kassekredit. De ville gerne hjælpe os, men de kom med et tilbud der ikke var særligt attraktivt, så vi lånte ikke nogen penge af dem. Efter et års tid, hvor vi havde klarede det ret godt, så ville banken gerne tilbyde os en kassekredit, til langt mere favorable vilkår, så vi valgte at lave en kassekredit på 750.000 kr. Vi har aldrig haft brug for at hæve på den, men det er en meget god sikkerhed, udover den har vi klaret os selv.

For at nå dertil hvor vi er i dag, har vi bygget V2C op på en lidt utraditionel måde. Vi ansætter eks. vores medarbejdere med en 4 dages arbejdsuge, med 9 timer om dagen. Når det bliver torsdag eftermiddag, så siger vi god weekend til vores medarbejdere. Det er der en masse fordele ved, hver mandag kommer vores medarbejdere friske ind på kontoret, de er klar til at give den en skalle i de næste 4 dage, som vi oplever som topeffektive. Det bliver til 36 timer om ugen, så hver 8 uge, møder vores medarbejdere ind, hvor vi holder noget der hedder value-friday, hvor vi gør noget for os og hinanden. Det bliver taget meget positivt imod af vores medarbejdere.

Vi gør også det at alle medarbejdere får den samme basis løn, og så har vi bonus derfra. Fordelingen af bonus siger: 60% af overskuddet går til medarbejderen, 35% går til V2C og 5% går til en fælles pulje, som vi bruger på uddannelse, studieturer eller hvad medarbejderne nu har lyst til og behov for. Vi har nu opbygget et system hvor medarbejderne selv har interesse i at udfakturere deres timer, da det kommer tilbage til dem selv. I den konstellation vi har opbygget, har vi opnået en sund balance, og vi kan se at vores medarbejdere i gennemsnit fakturere et sted mellem 37-40 timer i ugen, så vi er bestem ikke en virksomhed der dyrker overarbejde, da vi på ingen måde ønsker udbrændte medarbejdere.

Jeg kender ikke til andre virksomheder, der har samme ordning som os, men jeg kan helt sikkert anbefale det til andre.

 

Hvad ser I som jeres største mulighed og største udfordring i de kommende år?

Vores utraditionelle mindset, ift. resten af byggebranchen, tror jeg næsten er vores største mulighed, da vi hele tiden udfordrer V2C’s udvikling. Vi ser også et stort potentiale i, at gå ud og præge markedet. Vi har fundet en ny måde at tænke byggebranchen på, og det skal vi blive ved med at udnytte.

Jeg har endnu ikke oplevet en bygherre der ikke syntes at vores koncept var en god ide. At få vores entreprenante mindset ind i byggeprojektet, giver rigtig god mening for bygherren, og derfor vokser vi også hurtigt i takt med at vi kommer ud til kunderne og fortæller om hvad V2C kan. Vi er værdiskabende for vores kunder, og det kan de ret hurtigt se, derfor bliver vi hyret ind til flere og flere opgaver.

Vores største udfordring er at finde kvalificerede medarbejdere. De medarbejdere vi har behov for, er nogen der har været entreprenører eller lign. men som samtidig kan være rådgivere. Indtil videre har den bedste måde at få de kvalificerede medarbejdere på, været gennem netværk. En anden udfordring for os, er at der ligger en masse opgaver og venter, som vi gerne vil have, men samtidig skal vi også have tid til at få nye medarbejdere ordentligt ind i V2C. I øjeblikket er det sådan set os selv der begrænser vores størrelse.

Det er også en udfordring som vi ser i fremtiden, hver gang vi skal aktivere en ny medarbejder så er der nogle relativt høje startomkostninger. Den likviditet har været en udfordring, men det er det ikke så meget mere. En af de udfordringer vi har for tiden, er sådan noget som feriepenge. Det er selvfølgelig helt naturligt at vores medarbejdere skal have feriepenge, men så længe man vækster, så er man nødt til at flytte flere og flere penge ind i den pulje, og dermed lave en stor hensættelse. Lønomkostninger er vores største udgiftspost, så når 12,5% går til hensættelser, så løber det op i rigtig mange penge, som vi ikke kan bruge på at udvikle virksomheden.

 

Hvad er det mest værdifulde for jeres virksomhed ved medlemsskabet af DI?

Vi har været med til nogle af DI’s arrangementer, det har været super spændende og meget inspirerende. Vi har mest brugt DI i forbindelse med spørgsmål til langtidssygemeldinger, barsel osv.

Derudover har vi vores ansættelseskontrakter gennem DI’s advokater, for at se om alt er som det skal være, da vi som sagt ansætter folk på en lidt anden måde end man normalt gør, hvilket giver nogle udfordringer når man skal lave en ansættelseskontrakt. Der har vi ad flere omgange spurgt ind til forskellige forhold, og der har vi i høj grad fået den hjælp vi efterspurgte.

Da vi ikke var medlem af DI brugte vi en privat advokat, men det har ikke været nødvendigt siden vores medlemsskab af DI trådte i kraft.

Peer Kisbye og Lars Blaaberg stiftede V2C i 2013, hjemme i Lars køkken.

Idag er de 26 medarbejdere, og virksomheden holder til både i Valby og Aarhus.

V2C er derudover p.t. ved at overgå fra et ApS til A/S.

At få vores entreprenante mindset ind i byggeprojektet, giver rigtig god mening, og derfor vokser vi også hurtigt i takt med at vi kommer ud til kunderne og fortæller om hvad V2C kan.

LARS BLAABERG, PARTNER
Bliv medlem af DI's iværksætterodning
PUBLICERET: 08-06-2016 OPDATERET: 23-10-2017