Virksomhederne vinder på frihandelsaftale med Canada

Et flertal i Europa-Parlamentet har i dag godkendt EU’s handelsaftale med Canada. CETA-aftalen er den mest ambitiøse handelsaftale, som EU hidtil har indgået.

Den såkaldte Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) har stor betydning for danske virksomheder og forventes at øge handlen med varer og tjenesteydelser mellem EU og Canada med næsten 25 pct.

For Danmark alene ventes eksporten til Canada at stige med op mod 32 procent.

- Det er en rigtig god nyhed, at et flertal af Europa-Parlamentet nu har godkendt EU’s handelsaftale med Canada. For danske virksomheder og deres medarbejdere åbner lettere samhandel over Atlanten op for helt nye muligheder for eksport og investeringer - samtidig med, at det giver billigere og bedre produkter for danske forbrugere, siger international direktør i DI, Thomas Bustrup.

Frihandelsaftalen med Canada har været undervejs siden 2009, og den vil blandt andet fjerne told på 99 pct. af alle varer, der bliver handlet mellem EU og Canada.

Samlet set vil CETA løfte EU’s årlige BNP med omkring 90 mia. kr.

Aftalen betyder derudover, at europæiske virksomheder får bedre adgang til at sælge tjenesteydelser på det canadiske marked, lige som det vil blive muligt at byde på offentlige opgaver som infrastruktur- og forsyningsprojekter på samme vilkår som canadiske virksomheder.

- Godkendelsen af EU’s omfattende handelsaftale med Canada understreger Europas ledende rolle på verdensplan, hvad frihandel angår. Det er vigtigt, at EU bevarer ambitionerne om at sætte de globale standarder inden for frihandel og fortsat opsøger nye muligheder for samhandel over hele kloden, siger Thomas Bustrup.

CETA blev underskrevet af henholdsvis Canadas premierminister og EU’s 28 stats- og regeringsledere i oktober 2016.

Det er forventningen, at aftalen kan træde foreløbigt i kraft den 1. marts 2017.

Samtlige dele af handelsaftalen vil herefter være gældende for begge parter – med undtagelse af kapitlet om investeringsbeskyttelse.

Dette element vil først træde i kraft, når CETA er endeligt ratificeret af de enkelte EU-landes parlamenter. I Danmark forventes aftalen at blive godkendt ved en afstemning i Folketinget i løbet af marts.

- Vi er en lille åben økonomi, hvor eksporten til udlandet spiller en afgørende rolle for vores velfærd, og hverken vores virksomheder eller borgere er bange for at gribe de globale muligheder, som frihandel skaber. Derfor er det rigtig positivt, at vi sender et stærkt signal til resten af Europa ved at godkende hele CETA-aftalen som et af de første lande i EU, understreger Thomas Bustrup.

For danske virksomheder og deres medarbejdere åbner lettere samhandel over Atlanten op for helt nye muligheder for eksport og investeringer.
INTERNATIONAL DIREKTØR THOMAS BUSTRUP, DI
Yderligere info: